Artículo de revista
From the unconscious to the symbolic function: the originality of Freud's contribution to the individual-society debate
Del inconsciente a la función simbólica: la originalidad de la contribución de Freud al debate individuo-sociedad
Registro en:
0717-554X
10.4067/S0717-554X2018000200155
HI0EC
WOS:000456113900002
Autor
Pinones-Rivera, Carlos
Galdames-del Solar, Rodrigo
Angel Mansilla, Miguel
Institución
Resumen
The relation between individual and society has been a main topic across the history of social sciences. The aim of this paper is to show the originality of Sigmund Freud's ideas about the topic, through a comparative analysis with the approaches of the socio-anthropological currents of the school of Culture and Personality (Margaret Mead, Ruth Benedict, Ralph Linton) and of French Sociology (Emile Durkheim, Marcel Mauss and Claude Levi-Strauss). Our research was based on a bibliographical analysis of some key socio-anthropological texts on this debate, as well as the relevant Freudian production. The interpretation of the Freudian material was organized according to three topics: a) the affirmation of the symbolic determination of symptoms, b) the methodological erasure of the individual society distinction, and c) the theorization of a mythical, transindividual and transhistorical efficacy. We conclude by emphasizing the contributions of Freud's thought to the discussion: the affirmation of symbolic determination offers the conditions for overcoming the externality relation between the pole of the individual and that of society, and the consequent rejection of a specular relationship between the two. La relación entre el individuo y la sociedad ha sido un tema central a lo largo de la historia de las ciencias sociales. El objetivo de este artículo es mostrar la originalidad de las ideas de Sigmund Freud sobre el tema, a través de un análisis comparativo con los enfoques de las corrientes socio-antropológicas de la escuela de Cultura y Personalidad (Margaret Mead, Ruth Benedict, Ralph Linton) y de Sociología francesa (Emile Durkheim, Marcel Mauss y Claude Levi-Strauss). Nuestra investigación se basó en un análisis bibliográfico de algunos textos socioantropológicos clave sobre este debate, así como de la producción freudiana relevante. La interpretación del material freudiano se organizó según tres tópicos: a) la afirmación de la determinación simbólica de los síntomas, b) el borrado metodológico de la distinción individuo-sociedad, y c) la teorización de una eficacia mítica, transindividual y transhistórica. Concluimos destacando los aportes del pensamiento de Freud a la discusión: la afirmación de la determinación simbólica ofrece las condiciones para la superación de la relación de externalidad entre el polo del individuo y el de la sociedad, y el consecuente rechazo de una relación especular entre ambos.