Artículo de revista
The importance of building Aymara historical memory in primary education students from a critical bilingual intercultural curriculum approach in northern Chile
La importancia de la construcción de la memoria histórica aymara en estudiantes de educación primaria desde un enfoque curricular intercultural bilingüe crítico en el norte de Chile
Registro en:
1068-2341
10.14507/epaa.28.4731
OM0ZQ
WOS:000585759500001
Autor
Mondaca, Carlos
Sanchez, Elkabeth
Bustos, Raul
Institución
Resumen
The general objective of this study is to analyze the importance of constructing an Aymara historical memory from a critical and bilingual intercultural curriculum theoretical approach for its implementation in primary education in schools in northern Chile. Methodologically, the design and construction of the proposed contents originate from a qualitative perspective in semi-structured interviews and focus group to inhabitants and organizations of the original Aymara Chilean people. This would allow the structuring of an intercultural curricular proposal based on the Aymara criteria and principles of systematization of their historical memory and indigenous knowledge from a critical theoretical perspective. Therefore, it is possible to sustain that this type of curricular model raises the possibility of eradicating the folklorization of Bilingual Intercultural Education in the classrooms of the northern border of Chile and manifesting the eventuality of being a complement to the national curriculum by developing intercultural competencies for all students from the north border of Chile. El objetivo general de este estudio es analizar la importancia de construir una memoria histórica aymara desde un enfoque teórico curricular intercultural crítico y bilingüe para su implementación en la educación primaria en escuelas del norte de Chile. Metodológicamente, el diseño y construcción de los contenidos propuestos parten de una perspectiva cualitativa en entrevistas semiestructuradas y grupos focales a habitantes y organizaciones del pueblo originario chileno aymara. Esto permitiría estructurar una propuesta curricular intercultural a partir de los criterios y principios aimaras de sistematización de su memoria histórica y saberes indígenas desde una perspectiva teórica crítica. Por tanto, es posible sostener que este tipo de modelo curricular plantea la posibilidad de erradicar la folclorización de la Educación Intercultural Bilingüe en las aulas de la frontera norte de Chile y manifiesta la eventualidad de ser un complemento del currículo nacional mediante el desarrollo de competencias interculturales para la todos los estudiantes de la frontera norte de Chile.