Discourses and practices of positive discrimination for indigenous policies in higher education
Discursos y prácticas de discriminación positiva para las políticas indígenas en la educación superior
dc.contributor | vanedk@gmail.com | |
dc.creator | Jara-Labarthe, Vanessa | |
dc.date | 2023-04-18T01:45:17Z | |
dc.date | 2023-04-18T01:45:17Z | |
dc.date | 2018 | |
dc.date.accessioned | 2023-09-27T20:20:01Z | |
dc.date.available | 2023-09-27T20:20:01Z | |
dc.identifier | 0717-554X | |
dc.identifier | https://repositorio.uta.cl/xmlui/handle/20.500.14396/1920 | |
dc.identifier | 10.4067/S0717-554X2018000300331 | |
dc.identifier | HK0PL | |
dc.identifier | WOS:000457602500006 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8943333 | |
dc.description | Positive discrimination, also known as affirmative action, has been positioned as a framework from which actions have been developed to reduce inequalities and increase opportunities in the educational field. Universities, at the international level, have not been left out, and have implemented actions to improve access, retention and graduation of indigenous students. This article discusses the history, the rationale and the tensions of this concept, and discusses some international debates about its effectiveness. Finally, it is proposed a reflection on these actions, as policy and discourse that allow us to broaden our critical view of the actions implemented by universities to reduce educational gaps. | |
dc.description | La discriminación positiva, también conocida como acción afirmativa, se ha posicionado como un marco a partir del cual se han desarrollado acciones para reducir las desigualdades y aumentar las oportunidades en el ámbito educativo. Las universidades, a nivel internacional, no se han quedado al margen, y han implementado acciones para mejorar el acceso, permanencia y graduación de los estudiantes indígenas. Este artículo analiza la historia, la lógica y las tensiones de este concepto, y analiza algunos debates internacionales sobre su efectividad. Finalmente, se propone una reflexión sobre estas acciones, como política y discurso que nos permitan ampliar nuestra mirada crítica sobre las acciones implementadas por las universidades para reducir las brechas educativas. | |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | 12 páginas | |
dc.language | Spanish | |
dc.publisher | UNIV CHILE, FAC CIENCIAS SOCIALES | |
dc.relation | Cinta de Moebio, vol.63 (2018) p. 331 - 342 | |
dc.relation | https://doi.org/10.4067/S0717-554X2018000300331 | |
dc.rights | gold, Green Submitted, Green Published | |
dc.rights | Acceso abierto | |
dc.source | Cinta de Moebio | |
dc.subject | Universities | |
dc.subject | Educational Trajectories | |
dc.subject | Educational Policies | |
dc.subject | Indigenous Students | |
dc.subject | Rhetoric | |
dc.subject | Affirmative-Action | |
dc.subject | Universidades | |
dc.subject | Trayectorias Educativas | |
dc.subject | Políticas Educativas | |
dc.subject | Estudiantes Indígenas | |
dc.subject | Retórica | |
dc.subject | Acción Afirmativa | |
dc.title | Discourses and practices of positive discrimination for indigenous policies in higher education | |
dc.title | Discursos y prácticas de discriminación positiva para las políticas indígenas en la educación superior | |
dc.type | Artículo de revista |