Artículo de revista
BETWEEN PABLO NERUDA AND RIGOBERTA MENCHU. REPRESENTATIONS OF THE PRECOLOMBIAN PAST IN MUSEUMS OF CHILE
ENTRE PABLO NERUDA Y RIGOBERTA MENCHU. REPRESENTACIONES DEL PASADO PRECOLOMBINO EN MUSEOS DE CHILE
Registro en:
0717-7356
10.4067/S0717-73562019005001702
IU3CV
WOS:000483457500003
Autor
Correa-Lau, Jacqueline
Carmona, Javiera
Carmona, Gabriela
Castro, Victoria
Santoro, Calogero M.
Institución
Resumen
It examines the uses and modes of representation of pre-Columbian cultures and indigenous peoples in a group of archaeological museums in Chile from a critical reading covering from the nineteenth to the twenty-first century. The present of the archaeological museums is observed from the complexity of the relations between the pre-Columbian cultural objects they exhibit and past and present indigenous societies, on which a classification was elaborated expressed in the two positions that are derived from their discourses and museological practices. In the first, scientific criteria predominate in the museological conception and evokes a phrase from the verse of the Chilean poet Pablo Neruda in Alturas de Machu Picchu: I come to speak for your dead mouth. The second is characterized by an inclusive approach that recognizes the need to develop museum proposals with and for indigenous and non-indigenous communities, and refers to Rigoberta Menchti's claim in her autobiography for giving her own vision of the history of her people: my personal situation encompasses the whole reality of a people. We also compare the Chilean experience and the museological phenomenon of the community museums of Mexico (i.e. Oaxaca) understood as a valid alternative of new guidelines in the curatorial discourses, on the representations of pre-Ilispanic and present native peoples, to be adopted by the Chilean museums. In sum, as part of the widespread tendency to incorporate the thoughts and approaches of indigenous communities into museological work, the aim of the article is to problematize the system of Chilean archaeological museums and to analyze the dynamic relationship between the museum's agency, its social actors and the contextual conditions that particularize its experience, whose understanding is significant in the projection of eventual transformations, which, although recognized as urgent matters, few examples have been maintained over time in Chile. Examina los usos y modos de representación de las culturas precolombinas y los pueblos indígenas en un conjunto de museos arqueológicos de Chile desde una lectura crítica que abarca desde el siglo XIX hasta el XXI. Se observa el presente de los museos arqueológicos a partir de la complejidad de las relaciones entre los objetos culturales precolombinos que exhiben y las sociedades indígenas pasadas y presentes, sobre lo cual se elaboró una clasificación expresada en las dos posiciones que se derivan de sus discursos y prácticas museológicas. . En la primera predomina el criterio científico en la concepción museológica y evoca una frase del verso del poeta chileno Pablo Neruda en Alturas de Machu Picchu: “Vengo a hablar por tu boca muerta”. El segundo se caracteriza por un enfoque inclusivo que reconoce la necesidad de desarrollar propuestas museísticas con y para las comunidades indígenas y no indígenas, y remite al reclamo de Rigoberta Menchti en su autobiografía por dar su propia visión de la historia de su pueblo: mi situación abarca toda la realidad de un pueblo. También comparamos la experiencia chilena y el fenómeno museológico de los museos comunitarios de México (ie Oaxaca) entendidos como una alternativa válida de nuevos lineamientos en los discursos curatoriales, sobre las representaciones de los pueblos originarios preilipánicos y actuales, a ser adoptados por los museos chilenos. En suma, como parte de la tendencia generalizada de incorporar los pensamientos y planteamientos de las comunidades indígenas al quehacer museológico, el objetivo del artículo es problematizar el sistema de museos arqueológicos chilenos y analizar la relación dinámica entre la agencia del museo, sus actores sociales y las condiciones contextuales que particularizan su experiencia, cuya comprensión es significativa en la proyección de eventuales transformaciones, que si bien se reconocen como urgentes, pocos ejemplos se han mantenido en el tiempo en Chile.