Artículo de revista
Sources of Acculturation Stress in Childhood and Adolescence. Measuring Instrument Proposal FEAC-IA
Fuentes del Estrés de Aculturación en la Infancia y la Adolescencia. Instrumento de Medida Propuesta FEAC-IA
Registro en:
1657-9267
10.11144/Javeriana.upsy18-5.feai
KR7VD
WOS:000517823600013
Autor
Urzua, Alfonso
Caqueo-Urizar, Alejandra
Flores, Jerome
Institución
Resumen
Acculturation stress has been strongly associated with the emergence of problems in people's health, mainly mental health. Despite its importance as a risk factor, its study has been carried out mainly in the adult population, with less research being carried out on the subject in the child and adolescent population. This research evaluates the psychometric properties of FEAC-IA, a questionnaire designed to evaluate the sources of stress due to acculturation. Data were collected from 401 schoolchildren between 8 and 18 years (M=12,4; SD=2,5). Reliability analysis and fit goodness indicators were performed for the evaluation of factorial structure models through exploratory structural equation analysis (MEEE) and confirmatory factor analysis (AFC). The questionnaire presents good indicators of goodness of fit for a three-factor model: longing and differences with the country of origin, adaptation in school, family and relationship with peers and experiences of discrimination (CFI=0.98; TLI=0.976; RMSEA=0.052). The proposed scale can be an important contribution to collect inputs in the migrant children and youth population on the sources of stress, which allow the development of specific intervention plans. El estrés por aculturación se ha asociado fuertemente con la aparición de problemas en la salud de las personas, principalmente la salud mental. A pesar de su importancia como factor de riesgo, su estudio se ha realizado mayoritariamente en población adulta, siendo menor la investigación realizada sobre el tema en población infanto-juvenil. Esta investigación evalúa las propiedades psicométricas de FEAC-IA, un cuestionario diseñado para evaluar las fuentes de estrés debido a la aculturación. Se recogieron datos de 401 escolares entre 8 y 18 años (M=12,4; DE=2,5). Se realizaron análisis de confiabilidad e indicadores de bondad de ajuste para la evaluación de modelos de estructura factorial a través del análisis exploratorio de ecuaciones estructurales (MEEE) y análisis factorial confirmatorio (AFC). El cuestionario presenta buenos indicadores de bondad de ajuste para un modelo de tres factores: añoranza y diferencias con el país de origen, adaptación en la escuela, familia y relación con pares y experiencias de discriminación (CFI=0.98; TLI=0.976; RMSEA=0.052 ). La escala propuesta puede ser un aporte importante para recoger insumos en la población infantil y juvenil migrante sobre las fuentes de estrés, que permitan desarrollar planes de intervención específicos.