Brasil
| info:eu-repo/semantics/article
Philosophical Didactic, Philosophy of the Aleatory Didactic
Didáctica filosófica, didáctica aleatoria de la filosofía
Registro en:
10.5902/1984644415910
Autor
Cerletti, Alejandro
Institución
Resumen
This article proposes to review the philosophy didactic notion since a perspective that enhances its philosophical dimension and formulates a specific proposal of a didactic that problematize the philosophic learning connection with education. It is assumed that a philosophic didactic must explain the philosophy and philosophize conception from which we intend to elucidated a philosophy education question, along with a definition of a teaching practice notion. The choice of a philosophy of the event it is justified, as a conceptual reference, be the privilege of the encounter and news from who participated in the learning and teaching philosophy situation. Based on that, a random philosophy didactic is defined as a theoretical and practical possibility of a philosophic didactic. El propósito de este trabajo es revisar la noción de “didáctica de la filosofía” desde una perspectiva que fortalezca su dimensión filosófica, y formular una propuesta específica de didáctica que problematice el vínculo del aprendizaje filosófico con la enseñanza. Se asume que una didáctica “filosófica” debe explicitar la concepción de la filosofía y el filosofar desde los cuales se intenta elucidar la cuestión “enseñar filosofía”, y definir un sentido consecuente de práctica docente. Se justifica la adopción, como referencia conceptual, de una filosofía del acontecimiento, que privilegie el encuentro y la novedad de quienes participan en la situación de aprender y enseñar filosofía. A partir de ello, se define una didáctica “aleatoria” de la filosofía como posibilidad teórica y práctica de una didáctica filosófica.