Dissertation
La política farmacéutica en la reforma del sector salud en Colombia
The pharmaceutical policy in the reform of the sector health in Colombia
Registro en:
MENDOZA RUIZ, Adriana. La política farmacéutica en la reforma del sector salud en Colombia. 2003. 185 f. Dissertação (Mestrado em Saúde Pública) - Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca, Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, 2003.
Autor
Mendoza Ruiz, Adriana
Resumen
This thesis is a case study that analyzes the development of institutions and legal norms
addressing/concerning pharmaceutical policy in Colombia during the reform health sector from 1993-
2002. The initial reform period began with the creation of the General System of Social Security for
Health (Sistema General de Seguridad Social en Salud-SGSSS), which radically modified the juridicalinstitutional structure of the existing National Health System (Sistema Nacional de Salud-SNS). This
study predominately utilized a qualitative perspective based upon document analyses and bibliographic
research on norms, documents related to health sector reform, pharmaceutical policy, and other related
themes. Even though the qualitative analysis was limited by scarce information, lack of document
specificity and/or reliability; the results gathered demonstrate trends. The document analysis shows that
the country did not officially adopt a national drug policy. Nevertheless, the health reform gave
continuity to policies previously established by the SNS, such as the utilization of essential medicines
and the use of generic name (International Nonproprietary Name - INN) for prescribing and dispensing.
The Reform included scaling-up access to health care for the entire population through a financing
model of obligatory insurance (coverage). After 10 years of the SGSSS, structural problems with
coverage continued. For example, problems with financing and efficiency for the provision of health
services have had repercussions on access to medicines. At the end of 1992, social security (SNS)
covered less than 20% of the population. In 1996, with SGSSS, the percentage of the population
covered (under the contributive regimes of RC and the subsidized RS) increased to 50%, but in 2000
this number only reached 53%; far from the goal of universal coverage originally planned in 1993. 15%
of the uninsured population can also be characterized as people who do not have their basic needs met.
This population is unable to be covered by the RS due to scare resources within the subsidized budget.
The uninsured must rely on care from public hospitals and Social Companies of the State (Empresas
Sociales del Estado), however, a clear definition does not exist which describes what legal rights to
health that the uninsured are entitled to. The list of essential medicines is singular for the SGSSS, but
the contents of the compulsory health service packages of the RC (Plan Obligatorio de Salud- POS) and
RS (POS-S) are differentiated; the POS-S is even more restrictive regarding services and medicines for
poor populations. The norms currently in force related to access to medicines and quality of
pharmaceutical services have not been accompanied by a strategic implementation plan. This is due in
part to the separation and fragmentation of the pharmaceutical policies unit of the Ministry of Health.
Especially during 1998-2002, problems related to the formulation of the implementation plan were
acutely observed. Estudio de caso que analiza la evolución de los aspectos legales e institucionales de la política
farmacéutica en Colombia, en el marco de la Reforma del sector salud, 1993 a 2002. El inicio
del periodo corresponde a la creación del Sistema General de Seguridad Social en Salud -
SGSSS que modificó radicalmente la arquitectura jurídico-institucional del anterior Sistema
Nacional de Salud -SNS. El estudio adoptó perspectiva predominantemente cualitativa con
base en el análisis documental, se realizó levantamiento bibliográfico sobre la normatividad,
documentos relacionados con la Reforma del sector y la política farmacéutica e investigaciones
realizadas sobre esos temas. El análisis cuantitativo, aunque limitado por la escasez, falta de
especificidad y/o confiabilidad de la información, permitió establecer resultados en términos de
tendencia. El análisis documental muestra que el país no adoptó oficialmente una política
farmacéutica integral. No obstante, la Reforma dio continuidad a componentes de política que
venían desarrollándose desde el SNS tales como la utilización de los medicamentos esenciales
y el uso del nombre genérico para su prescripción y dispensación. Concibió como novedad, la
ampliación del acceso a toda la población, financiada a través del modelo de seguro obligatorio.
Después de 10 años del SGSSS, permanecen problemas estructurales de cobertura,
financiación y eficiencia en la prestación de servicios que tienen repercusiones sobre el acceso a
los medicamentos. A finales de 1992 (SNS), el seguro social no llegaba al 20% de la población.
En 1996 (SGSSS) el porcentaje de población asegurada (bajo los regímenes contributivo -RC y
subsidiado –RS) aumentó al 50% pero al año 2000 sólo llegó al 53%, manteniéndose lejos de
la meta de cobertura universal planteada en 1993. El grupo de no asegurados está conformado
por: población pobre con necesidades básicas insatisfechas que no se ha podido afiliar al RS
por falta de recursos para el otorgamiento de subsidios (15%) que es atendida por hospitales
públicos y Empresas Sociales del Estado sin clara definición de sus derechos. El listado de
medicamentos esenciales es único pero los contenidos de los paquetes de servicios de salud
para el RC y RS son diferenciados, siendo más limitado (servicios - medicamentos) para el RS
que es la población clasificada como pobre. Las normas expedidas no han sido acompañadas
por una estrategia de difusión ni plan de implantación, debido en parte, a la desarticulación que
se dio en la estructura del Ministerio de Salud en lo relativo a la política farmacéutica,
especialmente al final del periodo de estudio.
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