The internationalization of basic education in Brazil: An approach to the case of Brasília-DF
La internacionalización de la educación básica en Brasil: Una aproximación al caso de Brasilia-DF
dc.contributor | en_US | |
dc.contributor | es_ES | |
dc.creator | Mariana Beatriz Mataluna; Universidad Católica de Uruguay | |
dc.date | 2023-07-14 | |
dc.date.accessioned | 2023-09-26T18:28:38Z | |
dc.date.available | 2023-09-26T18:28:38Z | |
dc.identifier | https://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/2874 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8848596 | |
dc.description | The internationalization process of education gained centrality in Brazil, both in the educational reality and in academic research. Although this process initially prevailed in higher education, it currently extends to the rest of the educational system, a fact evidenced by the increase of bilingual and international schools. This study seeks to identify the educational strategies implemented by the middle and upper middle classes resident in Brasilia-DF, in order to maintain their social status as an elite. In this sense, a new segmentation within the education system is observed: in addition to the traditional public/private separation, recently appeared a differentiation within the private school system between "traditional" and international schools. Using qualitative methodology, which includes documentary analysis and interviews with Brazilian families (between 2019-2021), we explore the role of education in the process of building elites. Findings show a high preference and demand for bilingual and international schools by richer families, that busts a wide educational offer of international certifications that enable the access to foreign institutions, evidencing the relationships between local and global in the views of the Brazilian elites. | en_US |
dc.description | El proceso de internacionalización de la educación adquirió centralidad en Brasil, tanto en la realidad educativa como en las investigaciones académicas. Aunque en un principio este proceso prevaleció en la educación superior, actualmente se extiende al resto del sistema educativo, lo que se evidencia en el aumento de escuelas bilingües e internacionales. Este trabajo busca identificar las estrategias educativas que implementan los sectores medios y medios altos, residentes en Brasilia-DF, para mantener sus privilegios. Se advierte una nueva segmentación en el seno de la educación: además de la tradicional separación público/privado, existe una diferenciación dentro del sistema privado entre escuelas "tradicionales" e internacionales. Empleando metodología cualitativa, que incluye análisis documental y entrevistas a familias brasilienses (2019-2021), se explora el rol de la educación en el proceso de construcción de las élites. Los resultados muestran una alta preferencia y demanda por escuelas bilingües e internacionales que traccionan una amplia oferta educativa con certificaciones internacionales dirigidas a familias que "miran hacia afuera del país", evidenciando relaciones entre lo local y lo global en la reconfiguración de los sectores privilegiados. | es_ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | es | |
dc.publisher | Escuela de Psicología, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso | 0 |
dc.rights | <p>The author/s grant exclusive license without temporary limit for the manuscript to be published in the journal Psicoperspectivas. Individual and Society, published by the Pontifical Catholic University of Valparaiso (Chile).</p><p>All manuscript will be published under the Creative Commons 4.0 International License.</p> | |
dc.rights | Los artículos serán publicados bajo licencia <a title="CC BY Atribución 4.0 Internacional" href="https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es">Creative Commons 4.0 Internacional</a>. Los autores retienen sus derechos. | |
dc.rights | <p>O(Os)/A(As) autores concedem licença exclusiva e sem limite de tempo para primeira publicação na Revista Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, editada com o respaldo da Escuela de Psicología da Pontificia Universidad Católica de Valparaíso (Chile).</p><p>O artigo sera publicado sob Licença <a class="action" style="text-decoration-line: none; font-size: 0.85em; text-transform: uppercase; font-weight: bold; font-family: Helvetica, ";Liberation Sans";, Arial, sans-serif; background-color: #d3d7cf; color: #871aaa !important;" href="http://creativecommons.org/" target="_new">CREATIVE COMMONS</a> 4.0 Internacional.</p> | |
dc.source | Psicoperspectivas: Individuo y Sociedad; Vol. 22, No. 2 (2023): Estudiando las élites: Aportes para comprender la desigualdad | en_US |
dc.source | Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad; Vol. 22, No. 2 (2023): Estudiando las élites: Aportes para comprender la desigualdad | es_ES |
dc.source | Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad; Vol. 22, No. 2 (2023): Estudiando las élites: Aportes para comprender la desigualdad | pt_BR |
dc.subject | Brasilia; elites; internationalization of education; school choice; privileged groups | en_US |
dc.subject | Brasilia; elección escolar; elites; internacionalización de la educación; sectores privilegiados | es_ES |
dc.title | The internationalization of basic education in Brazil: An approach to the case of Brasília-DF | en_US |
dc.title | La internacionalización de la educación básica en Brasil: Una aproximación al caso de Brasilia-DF | es_ES |
dc.type | en_US | |
dc.type | es_ES |