Organization Studies in Chile? Between fragmentation, ambiguity and disputing rationalities
¿Estudios Organizacionales en Chile? Entre la parcelación, la ambigüedad y las racionalidades en disputa
Autor
Nicolás Alejandro Ríos González; Universidad de Barcelona
Juan Pablo Toro; Universidad Diego Portales
Gregorio Pérez-Arrau; Universidad de Santiago de Chile
Marcela Mandiola Cotroneo; Universidad Alberto Hurtado
Alvaro Espejo; Universidad Adofo Ibáñez
Resumen
This article seeks to offer some contributions to the the debate around the development of the field of organization studies in Chile. We trace the history of this field from its inception in the global north through its influence and shiftings around Latin America, recording the milestones of organizational thought in Chile. In this context, the paper provides opinions from various scholars, researchers and organizational consultants through a generative dialogue using the world cafe methodology. From a thematic content analysis, the results shed light on the major challenges around the establishment of a field such as organization studies in Chile, whose identity remains unclear: the fragmentation of disciplines, the field's ambiguity and it's conflicting rationalities. Este artículo busca aportar al debate en Chile respecto al desarrollo de un campo abarcativo e interdisciplinar como es el de los Estudios Organizacionales. Para ello se recorre la trayectoria de este campo desde su surgimiento en el norte global hasta sus desplazamientos por Latinoamérica, arribando a los hitos fundacionales que marcan el desarrollo del pensamiento organizacional en Chile. En este contexto, el artículo trae a escena las voces actuales de diferentes académicos, investigadores y consultores organizacionales a partir de un diálogo generativo usando la metodología del world café. Tras realizar un análisis temático del contenido, los resultados permiten develar los principales desafíos situados que acarrea la constitución de un campo de identidad incierta como los estudios organizacionales: la parcelación disciplinaria, la ambigüedad identitaria y las racionalidades en disputa.
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
Physical Education in Chile: One Tells the History of the Discipline in the Writings of the First Official Publication of Physical Education Institute of the University of Chile (1934-1962)
Poblete Gálvez, Carolina; Moreno Doña, Alberto; Rivera García, Enrique -
Is it possible to evaluate attitudinal competences when cameras are off? Remote education experience in the Self-regulation course, Universidad de Valparaíso, Chile
Marchant-Pizarro, Carlos; Escalona-Montes de Oca, Ivy