Being young in secondary- school: Temporalities and meanings of school experiences in Argentina
Ser joven en la escuela: Temporalidades y sentidos de la experiencia escolar en la Argentina
Autor
Pedro Nuñez; CONICET/FLACSO/UBA
Lucia Litichever; FLACSO- UNIPE- UNGS
Resumen
This article aims to analyze the youth experience in secondary school. More specifically, we explore the senses that young people give to the institution: the aspects they like, interactions with their peers and their expectations regarding the studies. In this sense the article join the line of studies on youth, school experience and processes of inequality. The research has been made in schools in three urban centers of Argentina where a survey and interviews with students and teachers were conducted as well as observations of classrooms and other school situations. The study highlights the correlation between urban and educational inequality and accounts for the persistence of expectations that imagine that the transit through the institution is useful for getting a job or pursue higher studies as well as structuring new time frames that emphasize other assessments on the senses of school. Este artículo tiene como objetivo analizar las experiencias juveniles en la escuela secundaria en la actualidad. Más concretamente, indagar en los sentidos que los jóvenes otorgan a su paso por la institución escolar: los aspectos que más les gustan, las interacciones con sus pares y sus expectativas en relación con los estudios. La investigación se realizó en nueve escuelas de tres centros urbanos de la Argentina: ciudad de Buenos Aires, provincia de Buenos Aires y Rosario. En cada escuela se aplicó una encuesta, se hicieron entrevistas con estudiantes y docentes, se realizaron observaciones de campo y se recogieron como fuentes primarias y secundarias materiales instituciones y otros elaborados por los estudiantes. Los resultados sugieren una relación entre desigualdad urbana y educativa. Además, dan cuenta de la persistencia de expectativas cifradas en que el tránsito por la institución sea útil para conseguir un trabajo o continuar estudios superiores. Se discute la estructuración de nuevos marcos temporales que enfatizan otras valoraciones sobre los sentidos de la escuela.
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
Educação integral em uma situação urbana de pobreza: o caso do Centro Educacional Marista Lúcia Mayvorne
Montanari, Fernando Inácio -
“Football is a boys’ game”: Children’s perceptions about barriers for physical activity during recess time
Martínez-Andrés M.; Bartolomé-Gutiérrez R.; Rodríguez-Martín B.; Pardo-Guijarro M.J.; Martínez-Vizcaíno V. (Taylor and Francis Ltd., 2017) -
The Marginal Revolutionaries. How Austrian Economists Fought the War of Ideas.
Jane Wasserman- Over more than a hundred years, the Austrian School of Econommics was born, emigrated, split, revived and transformed. Janek Wasserman has done the impossible, producing a readable guide to the whole story while shinking ...