Relationship between teaching styles and types of teaching personalities in a private institution of higher education
Relación entre estilos de enseñanza y tipos de personalidad en docentes de nivel superior.
Autor
Ingrid Victoria Pastor de Jones; Universidad Católica San Pablo- Arequipa-Perú
Resumen
The objective of the study is to determine the relationship between the teaching styles, types of personality and temperament of teachers of higher education. A preliminary document was taken from the study "Relationship between teaching styles and levels of reading comprehension" (Pastor, 2008). The methodology corresponds to non-experimental, descriptive correlational type research. The study population consisted of 50 teachers selected with a sampling non-probability by quotas (De Canales, 1986). The teachers that participated completed a questionnaire from the teaching styles of Anthony F. Grasha, comprising expert, formal authority, personal model, and facilitator and delegator styles and completed a questionnaire rating personalities by J. Eysenck-S.B.G., which assesses the dimensions of personality introversion, extroversion, psychoticism, and neuroticism. The results indicated a significant relationship between different styles of teaching and extroverted personality, and concluded that the more extrovert the teacher is, the more they will tend to apply a more delegatory style of teaching. El objetivo de esta investigación es determinar si existe relación entre estilos de enseñanza, y tipos de personalidad y temperamento en docentes de nivel superior. Como referente se ha tomado el estudio "Relación entre estilos de enseñanza y niveles de comprensión lectora" (Pastor, 2010). La metodología es no experimental, descriptiva-correlacional, aplicando el Inventario del Estilo de Enseñanza de Anthony F. Grasha, que comprende el estilo experto, autoridad formal, modelo personal, facilitador y delegador y el Inventario de Personalidad de J. Eysenck-S.B.G., que evalúa introversión, extroversión, psicoticismo y neuroticismo, en una muestra de 50 docentes, seleccionados con un muestreo no probabilístico por cuotas (Canales, 1986). Los resultados muestran una relación significativa entre distintos estilos de enseñanza y la personalidad extroversión y se concluye que mientras más extrovertido sea el docente, tenderá a aplicar más el estilo de enseñanza delegador.