info:eu-repo/semantics/article
Contribution of the social sciences to the promotion of the culture of the exact sciences.
Aporte de las ciencias sociales a la promoción de la cultura de las ciencias exactas
Autor
Estrada Reyes, Delmis María
Cartaya Castell, Daniel
Rodríguez Flores, Fernando Raúl
Resumen
Vocational training and professional orientation in high school is a relevant category in the transition to higher education. The objective of this work was to contribute to the improvement of the work of the Instituto Preuniversitario Urbano Saúl Rubén Delgado Duarte, in the motivation and interest of its students towards exact sciences through an extensionist project. The methodology used was based on sociocultural promotion to promote exact sciences from the social sciences. The initiative involved teachers and students of the University of Havana. Among the main results, the elaboration and implementation of the extension project "Das +", which made it possible to sensitize and integrate actors from different institutions in the solution of the problems identified, as well as the increase of motivation and interest in the exact sciences in their relationship with other sciences, on the part of the students. It is concluded that the extension project "Das +" contributes to the improvement of vocational training and pre-university professional orientation, by promoting the culture of exact sciences through a personalized approach, focused on its applicability, and in contact with the realities and aspirations of these students. La formación vocacional y orientación profesional en la enseñanza media constituye una categoría relevante en el tránsito hacia la educación superior. En tal sentido, el presente trabajo tuvo por objetivo contribuir al perfeccionamiento de la labor del Instituto Preuniversitario Urbano Saúl Rubén Delgado Duarte en la motivación e interés de sus estudiantes hacia las ciencias exactas, mediante un proyecto extensionista. La metodología empleada se apoyó en la promoción sociocultural para promover las ciencias exactas desde las ciencias sociales. La iniciativa involucró a docentes y estudiantes de diferentes facultades de la Universidad de La Habana. Entre los principales resultados de la investigación se destacan la elaboración y la puesta en práctica del proyecto extensionista «Das +», que permitió sensibilizar e integrar a actores de diferentes instituciones en la solución de las problemáticas identificadas; así como el incremento de la motivación e interés hacia las ciencias exactas en su relación con otras ciencias por parte de los estudiantes. Se concluye que, el proyecto extensionista «Das +» contribuye al perfeccionamiento de la formación vocacional y orientación profesional preuniversitaria, al fomentar la cultura de las ciencias exactas a través de un acercamiento personalizado, centrado en su aplicabilidad, y en contacto con las realidades y aspiraciones de los estudiantes de este nivel educacional.