Artículo de revista
Investigación en modo 3: Una alternativa para la articulación investigación e intervención en educación superior
Mode 3 research: An alternative for the articulation, research, and intervention in higher education
Registro en:
1794-192X
2256-3202 (en línea)
Autor
Roa-Mendoza, Claudia P.
Institución
Resumen
The substantive functions of higher education: teaching, research, and social projection, require today, in ways that allow them to create links to facilitate their integration not only with disciplinary and professional fields, but also with social scenarios in order to provide responses to the demands of communities. Answering these demands requires not only of the three functions, but also thought processes of intervention. An alternative that allows joint functions, can be from link research and intervention in Mode 3 knowledge, since this allows among other things going to the place of events and knowledge, in which communities develop their capacity can lead agency and analysis processes and social transformation. Las funciones sustantivas de la educación superior, a saber, docencia, investigación y extensión, requieren hoy formas que les permitan crear vínculos que faciliten su integración no solo con campos disciplinares y profesionales, sino además con escenarios sociales con el fin de aportar respuestas a las demandas de las comunidades. Responder a estas demandas requiere no solo de las tres funciones, sino también pensar los procesos de intervención. Una alternativa para articular las funciones puede ser a partir del vínculo investigación e intervención en modo 3 de conocimiento, ya que permite, entre muchas otras cosas, ir al lugar de los acontecimientos y del conocimiento, en el cual las comunidades desarrollan su capacidad de agenciamiento y pueden liderar sus procesos de análisis y transformación social. Universidad de San Buenaventura - Cali