Artículo de revista
Nucleamientos y matrices sociales sobre/del cuerpo en Colombia y América Latina a partir de la última década del siglo XX. Avance para un estado del arte
Social hints and unions on/of the body in Colombia and Latin America since the last decade of the 20th century. Progress beyond the state of the art
Autor
Mallarino, Claudia
Institución
Resumen
State-business-church relationships, geography of globalization, industrial-cognitive-informational capitalism, somatotype multiplicity, ethnical-racial expressions, differences and the diversity and the new economy’s demands [industrialization versus consumptions] have been some of the discourse that have regulated culture, lines of action and particular policies [bio-political, anatomical-political, geopolitical] regarding culture, as historical experience of modernity, which has been, after the second half of the 20th century, the filter for incorporating the scaffolding of productivity into the social world as well as the stage of this new world economy’s demands. In turn, such discourse is possible as there is a modern individual “who challenges his/her history and thinks, imagines and undertakes his/her own constitution and transformation, mainly in, with and through the body” (Pedraza, 1999, p. 14). Las relaciones Estado/empresa/Iglesia, la geografía de la globalización, el capitalismo industrial/cognitivo/informacional, la multiplicidad de somatotipos, las expresiones étnicas, raciales, las diferencias y la diversidad y las demandas de la nueva economía –(industrialización frente a consumo) han sido algunas de las discursividades que han regulado en la cultura líneas de acción y políticas concretas (biopolíticas, anatomopolíticas, geopolíticas) en cuanto ella, como experiencia histórica de la modernidad, ha sido después de la segunda mitad del siglo XX, rejilla de incorporación del andamiaje de la productividad al mundo social y escenario de las exigencias de esta nueva economía mundial. A su vez, dichas discursividades son posibles en cuanto hay un individuo moderno “[…] que cuestiona su historia y piensa, imagina y acomete su propia constitución y transformación y lo hace en buena parte en el cuerpo, con el cuerpo y mediante el cuerpo” (Pedraza, 1999, p. 14). Universidad de San Buenaventura - Cali
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