Artículo de revista
Epistemes del presente y saberes locales. Provocaciones y alternativas: cognición y metacognición
Episteme of the present and local knowledge. Pro-vocations and alternatives: cognition and metacognition
Autor
Mallarino Flórez, Claudia
Institución
Resumen
The information in this article is taken subjectively, i.e. it is embodied in a complex of values, beliefs, languages, desires, previous knowledge, dreams, and memories taken from daily life to acquire knowledge as a result of its development, seizure, appropriation, implementation, transfer, and critical and relevant use of it. This movement however, is only a piece of the smart process of knowing, which is not enough without visualizing the mental dynamics that makes possible such an experience. When we discover what we know and how this happens, not only from the particularity of the disciplines (methodology/epistemology) but from the peculiarity of the mind (epistemology/episteme), we will have the alternatives and strategies to produce knowledge and we will be freed from the systematic habit of reproducing information. Those questions on the nature of human knowledge and the evolution of ideas about how knowledge is possible, on the nature of human development, on how heredity and the environment contribute to it, and on the nature of the world and its operation, are understood as: what are my routes of knowledge?, how I can use these cognitive routes in other contexts? and how can I set patterns/habits to get to know different contents in multiple contexts? i.e., how to design higher-order cognitive strategies that can be transferred and generalized? La información se sitúa en un lugar subjetivo; es decir, se encarna en un complejo de valores, creencias, lenguaje, deseo, saberes previos, sueños y memoria humanada del trasegar vital para devenir conocimiento como consecuencia de su elaboración, aprehensión, apropiación, aplicación, transferencia y uso crítico y pertinente. Este tránsito sin embargo, es apenas una parte del proceso inteligente de conocer, no basta conocer sin hacer visible la dinámica mental que hace posible tal experiencia. Cuando sabemos que conocemos, qué conocemos y cómo sucede esto, no solamente desde la particularidad de las disciplinas (metodología/epistemología) sino desde la particularidad de la mente que conoce (gnoseología/episteme) disponemos de alternativas y estrategias para producir conocimiento y nos liberamos del hábito sistemático de reproducir información. Aquellas preguntas por la naturaleza del conocimiento humano y la evolución de las ideas acerca de cómo es posible el conocimiento, por la naturaleza del desarrollo humano y por cómo contribuyen a él la herencia y el medio ambiente, y por la naturaleza del mundo y su funcionamiento, se traducen en: ¿cuáles son mis rutas de conocimiento?; ¿cómo puedo usar estas rutas cognitivas en otros contextos? y ¿cómo puedo configurar pautas/hábitos para conocer diferentes contenidos en múltiples contextos? es decir, ¿cómo diseño estrategias cognitivas de orden mayor que se puedan transferir y generalizar? Universidad de San Buenaventura - Cali