info:eu-repo/semantics/article
The school garden as a pedagogical strategy to strengthen meaningful learning in the fourth and fifth grades of the La Honda Educational Center in the village of La Honda in the municipality of Timbío (Cauca
La Huerta Escolar Como Estrategia Pedagógica Para Fortalecer El Aprendizaje Significativo En Los Grados Cuarto Y Quinto Del Centro Educativo La Honda De La Vereda La Honda Del Municipio De Timbío(Cauca)
Autor
Cárdenas Cárdenas, Luis Manuel
Oyaga Martínez, Rafael Fernando
Ortiz Padilla, Martha Luz
Morales Salazar, Adriana
Timaná Patiño, Edwar
Institución
Resumen
This article is the result of the research carried out within the framework of the Master's Degree in Environmental Pedagogy for Sustainable Development during the years 2020 and 2021 with the aim of implementing school gardens as a didactic instrument for the strengthening of environmental education and meaningful learning in the fourth and fifth grades of the La Honda Educational Center of the La Honda village of the municipality of Timbío (Cauca), The methodology used in the research was qualitative, socio-critical and the research method was action research in such a way that social reality was analyzed as a contribution to a possible solution and in this case, it was based on the approach of a didactic strategy in which parents
Instruments such as semi-structured interviews were used due to the conditions generated by the confinement these were developed through technological platform in its great majority, drawings, participant observation, as a result it was obtained that the gardens are viable for the rescue of the cultural tradition of the community, a curricular proposal was built in which the school garden is a center of interest and the actors of the community were involved in the activities of creation and sustainability of the school garden El presente artículo es fruto de la investigación que realizó en el marco de la Maestría en Pedagogía Ambiental para El desarrollo sostenible durante los años 2020 y 2021 con el objetivo de implementar las huertas escolares como instrumento didáctico para el fortalecimiento de la educación ambiental y el aprendizaje significativo en los Grados Cuarto Y Quinto Del Centro Educativo La Honda De La Vereda La Honda Del Municipio De Timbío(Cauca), la metodología utilizada en la investigación fue cualitativa ,de tipo socio crítico y el método investigación fue investigación acción de tal forma que se analizó la realidad social como contribución a una posible solución y en este caso, radicó en el planteamiento de una estrategia didáctica en la cual se integró a los padres de familia.
Se utilizaron instrumentos como entrevista semiestructurada debido a las condiciones que genero el confinamiento estas fueron desarrolladas a través de plataforma tecnológicas en su gran mayoría, dibujos, observación participante, como resultado se obtuvo que las huertas son viables para el rescate de la tradición cultural de la comunidad, se construyó una propuesta curricular en la cual la huerta escolar es un centro de interés y se involucró los actores de la comunidad en las actividades de creación y sostenibilidad de la huerta escolar