info:eu-repo/semantics/article
Fundamental considerations of students' desertion in distance education programs
Consideraciones fundamentales sobre la deserción de estudiantes en programas de Educación a Distancia
Autor
Salcedo, Adelaida
Institución
Resumen
Student desertion in distance education programs is the area that has received the most attention to identify the problematic of desertion by the students. Several investigations explain the desertion from three basic approaches: The first one is related to the characteristics of the students including age, gender, number of children, previous education, work condition and academic load. The second one consists in checking the courses and identifying which of its characteristics are associated with high or low rates of desertion. The third one is orientated by factors with psychological internal variables, as well as external environmental variables. This means that the decision of deserting or continuing is a result of the interaction of both. La deserción estudiantil en los programas de Educación a Distancia es el área que ha recibido mayor atención para identificar la problemática del abandono de los estudios por parte de los estudiantes. Existen investigaciones que explican la deserción desde tres enfoques básicos: El primero está relacionado con las características de los alumnos incluyendo edad, género, número de hijos, educación previa, condición laboral y carga académica. El segundo consiste en revisar los cursos e identificar cuáles de sus características están asociadas a tasas altas o bajas de deserción. El tercero está orientado por factores con variables sicológicas internas, y por variables ambientales externas. Se interpreta que la decisión de desertar o continuar es resultado de la interacción de ambas.