dc.contributorGarcia Mendez, Sebastian
dc.creatorFlorez Blanco, Wilmer Julián
dc.creatorGómez Méndez, Edgar Mauricio
dc.date.accessioned2023-08-25T14:54:11Z
dc.date.accessioned2023-09-06T13:54:07Z
dc.date.available2023-08-25T14:54:11Z
dc.date.available2023-09-06T13:54:07Z
dc.date.created2023-08-25T14:54:11Z
dc.date.issued2023-05-06
dc.identifierFlórez Blanco W. J. y Gómez Méndez E. M. (2023). Estudio de caso Droguería SKALA. [Trabajo de Pregrado]. Universidad Santo Tomas, Bucaramanga, Colombia
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11634/51863
dc.identifierreponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás
dc.identifierinstname:Universidad Santo Tomás
dc.identifierrepourl:https://repository.usta.edu.co
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8680168
dc.description.abstractA case study is carried out in the direction of marketing management at the company Droguería SKALA. Located in the municipality of Girón - Santander, where the main objective is to carry out a diagnosis on the lack of digital marketing presence of this. For this, a survey was carried out in order to clarify the situation in which the drugstore is located. The results show a lack of information about digital marketing and a lack of training to apply it, for this reason they cannot get more clients and they do not manage to retain the inhabitants of Girón. Being a very traditional family business, they still do not see the importance of creating social networks to promote their services and products, and they do not see the need for digital advertising to attract more customers from nearby neighborhoods, we do all this in order to stand out the importance of digital marketing and the positive change that the company would have, we also highlight the importance of having trained personnel to provide relevant and fast solutions, thus achieving a healthy environment when providing our services. Finally, it is concluded that you must have brand recognition and give value to our services, because the pharmaceutical market is too large and there is a lot of competition that sells and offers the same services, therefore, it is recommended to stand out more for its customer service to have a differentiating brand from other competition. This case study reflects the importance of digital marketing for any company, be it large, medium or small, all companies must be at the forefront of the world where we are living, currently companies that do not adapt to our time end up going bankrupt, the Competition is strong and we must always be up-to-date in order to have a solid competitive organization.
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás
dc.publisherPregrado Administración de Empresas
dc.publisherFacultad de Administración de Empresas
dc.relationAmérica Economía (2018). Cómo involucrar a los colaboradores con la estrategia corporativa. https://mba.americaeconomia.com/articulos/notas/como-involucrar-los- colaboradores-con-la-estrategia-corporativa
dc.relationArévalo, S. & Torres, M. (2018). Análisis de competitividad para empresas que comercialicen medicamentos en la ciudad de Medellín. https://repository.eia.edu.co/bitstream/11190/2203/1/ArevaloSebastian_2018_AnalisisCompetitividadEmpresa.pdf
dc.relationBecerra, G. Y. M., & Sandoval, I. M. (2009). La administración financiera: una utopía en las microempresas. Criterio libre, 7(11), 123-144
dc.relationBermeo, C. L. R., Palma, K. I. P., & Morales, K. D. R. (2023). Planeación estratégica empresarial y cultura de innovación: una revisión de literatura. Visión Empresarial, 1(2), 10-25. https://revistasdigitales.uniboyaca.edu.co/index.php/viem/article/view/827/782
dc.relationCadenas, F. O. & Poveda, C. C. (2019). Propuesta de un Plan Estratégico 2019-2025 para la Cooperativa COOPIDROGAS Regional Bogotá [Universidad La Gran Colombia]. http://hdl.handle.net/11396/5779
dc.relationCastaño, G. (26 de mayo de 2017). Desafíos para la buena dispensación de medicamentos. http://revistas.ces.edu.co/index.php/ces_salud_publica/article/viewFile/4425/2826
dc.relationCastelo Barreno, L. F., & Contreras Manzo, S. N. (2019). Importancia del marketing digital dentro de las estrategias de mercadeo utilizadas por las Microempresas del cantón Milagro (Bachelor's thesis)
dc.relationCerón Vera, L. D., & Quintero Montenegro, A. M. (2017). Identificación y análisis de la definición de éxito en gerencia de proyectos, una Revisión Sistemática de Literatura (RSL)
dc.relationChávez, R. A. M., Tumbaco, L. D. M., & Poveda, M. L. P. (2021). Plataformas virtuales: las apps como estrategia en el emprendimiento no tradicional. Revista Publicando, 8(31), 207-224
dc.relationClavijo, A. (2015). Aplicación del modelo de gestión estratégica. https://repository.unilibre.edu.co/bitstream/handle/10901/8643/MAESTRIA%20FI NAL%20OCTUBRE%2023.pdf?sequence=1&isAllowed=y
dc.relationCotamo, O. (30 de enero de 2020). En Cúcuta y Villa del Rosario aumentan las ventas ambulantes de medicamentos, sin que las autoridades ejerzan control. https://www.rcnradio.com/colombia/santanderes/venta-callejera-de- medicamentos-otro-problema-en-la-frontera-con-venezuela
dc.relationDecisiones de financiamiento en PyMEs: particularidades derivadas del entrelazamiento empresa-propietario,REGE - Revista de Gestão,Volume 22, Issue 3,2015,Pages 357-380,ISSN 1809-2276,https://doi.org/10.5700/rege567
dc.relationDinero (2018). Crecimiento de las droguerías en Colombia es discreto pero constante: Nielsen. https://www.dinero.com/pais/articulo/mercado-de-las-droguerias-en-colombia-nielsen/253923
dc.relationEl Tiempo (2020). La tragedia por error de Cruz Verde que les costó la vida a dos niños. https://www.eltiempo.com/salud/droguerias-cruz-verde-y-el-error-que-mato-a-dos- ninos-454932
dc.relationEUDE (2018). Cultura organizacional: qué es y por qué es importante. https://www.eude.es/blog/cultura-organizacional/
dc.relationGabriela Pesce, Juan Ignacio Esandi, Anahí Eugenia Briozzo, Hernán Pedro Vigier
dc.relationGrupo BIT. (2020). El canas de las droguerías en Colombia tuvo un crecimiento en valor del 4,4% según último estudio. https://business-intelligence.grupobit.net/blog/el-canal-de-las-droguerias-en- colombia-tuvo-un-crecimiento-segun-ultimo-estudio-de-nielsen
dc.relationGuzmán, M. S. (2015). Motivación laboral. https://repo.unlpam.edu.ar/bitstream/handle/unlpam/1256/e_guzmot353_c.pdf?sequence=1&isAllowed=y
dc.relationHérnandez Pinzón, P. A. (2020). Análisis de las estrategias de marketing digital y el impacto en la rentabilidad del Grupo Éxito en Colombia durante el periodo comprendido entre 2016–2019
dc.relationJamaica González, F. M. (2015). Los beneficios de la capacitación y el desarrollo del personal de las pequeñas empresas
dc.relationLaitón Ángel, S Y. y López Lozano, J. (2018). Estado del arte sobre problemáticas financieras en pymes: estudio para América Latina. Revista EAN, 85, 163-179. DOI: https://doi.org/10.21158/01208160.n85.2018.2056
dc.relationLópez Obando, P. (2017). Surgimiento de empresas catalogadas como spin-off universitarias en Colombia, análisis desde la gerencia de proyectos (fase I). Revista EAN, (82), 61-72. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-81602017000100061&aff1
dc.relationMárquez, M. (2019). Configuración económica de la industria farmacéutica. Redalyc, 22-38
dc.relationMoran, J. J. L., Peredo, G. G. C., & Guerrero, S. S. (2020). Las tendencias de la organización empresarial. Revista de Investigación Formativa: Innovación y Aplicaciones Técnico-Tecnológicas, 2(1), 56-63
dc.relationMora Sierra, M. C. (2019). Formulación e implementación de un plan estratégico para la empresa de familia Droguería Mora Salud de Bogotá. Retrieved from https://ciencia.lasalle.edu.co/administracion_de_empresas/2217
dc.relationMotoa, G. (2015). Medición del éxito en los proyectos, una revisión de la literatura. Ingenium, 9(25), 11-25. https://www.researchgate.net/profile/Gerardo-Motoa/publication/308084179_Medicion_del_exito_en_los_proyectos_una_revision_de_la_literatura/links/5a7ce9770f7e9b9da8d70260/Medicion-del-exito-en-los-proyectos-una-revision-de-la-literatura.pdf
dc.relationMuñoz Rodríguez, C. & Olaya Arrunategui, J. (2013). Plan estratégico para incrementar las ventas en la empresa Distritodo Medical S.A. Universidad Autónoma de Occidente. https://red.uao.edu.co/handle/10614/5247
dc.relationOblitas, G. I. A. (2020). Importancia del liderazgo en los equipos de trabajo. Gestión en el tercer milenio, 23(46), 89-98
dc.relationOldenburg Basgal, D. M. (2008). Gerencia de proyectos. Revista Científica Visión De Futuro, 10(2). Recuperado a partir de https://revistacientifica.fce.unam.edu.ar/index.php/visiondefuturo/article/view/638
dc.relationPaola, O. C. A., & Karina, V. A. R. (2018). Importancia del análisis FODA para la elaboración de estrategias en organizaciones americanas, una revisión de la última década. https://tambara.org/wp-content/uploads/2018/12/1.Foda_O%C3%B1a_final.pdf
dc.relationPeña, S. (2017). Análisis de datos
dc.relationPuchol, L. (2005). El libro de la negociación. Ediciones Díaz de Santos
dc.relationRincón, R. D. (1998). Los indicadores de gestión organizacional: una guía para su definición. Revista Universidad EAFIT, 34(111), 43-59
dc.relationRodríguez, C. E. L. (2016). El gerente competitivo y su rol en las mipymes: una perspectiva desde el marketing. Equidad y Desarrollo, (25), 209-224. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5432121
dc.relationRuiz, M. (2019). Plan estratégico de mercadeo para la Droguería salud Drogas Santa Rosa de Cabal-Risaralda. https://stadium.unad.edu.co/preview/UNAD.php?url=/bitstream/10596/26944/1/Mmruizr.pdf
dc.relationSaiz, L. (2014). Diez errores que hacen perder clientes y soluciones para retenerlos. Recuperado de http://www. expansion. com/2014/10/27/pymes/1414424952. html
dc.relationSalgado, J. (2018). Actitud y resistencia al cambio organizacional. Scielo, 105-134
dc.relationSilva, S. (2020). En busca de remedio para las droguerías de barrio. https://www.elespectador.com/noticias/salud/en-busca-de-remedio-para-las-droguerias-de-barrio-articulo-905867/
dc.relationVanguardia (2019). Allanan droguerías donde al parecer vendían medicamentos restringidos en Bucaramanga. https://www.vanguardia.com/judicial/allanan-droguerias-donde-al-parecer-vendian- medicamentos-restringidos-en-bucaramanga-YA1637221
dc.rightsAbierto (Texto Completo)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.titleEstudio de caso Droguería SKALA


Este ítem pertenece a la siguiente institución