dc.contributor | Osorio Pulido, Camilo Andrés | |
dc.contributor | https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0002085160 | |
dc.contributor | Universidad Santo Tomás | |
dc.creator | Prieto Rodriguez, Juan Esteban | |
dc.creator | Torres Zona, Santiago Esteban | |
dc.date.accessioned | 2023-07-28T20:04:59Z | |
dc.date.accessioned | 2023-09-06T13:39:57Z | |
dc.date.available | 2023-07-28T20:04:59Z | |
dc.date.available | 2023-09-06T13:39:57Z | |
dc.date.created | 2023-07-28T20:04:59Z | |
dc.date.issued | 2023-07-27 | |
dc.identifier | Prieto Rodríguez, J. E. y Torres Zona, S. E. (2023). Aspectos legales que debe tener en cuenta el artista, para el desarrollo de su carrera en la industria musical en Colombia. [Trabajo de Grado, Universidad Santo Tomás]. Repositorio Institucional. | |
dc.identifier | http://hdl.handle.net/11634/51543 | |
dc.identifier | reponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás | |
dc.identifier | instname:Universidad Santo Tomás | |
dc.identifier | repourl:https://repository.usta.edu.co | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8680073 | |
dc.description.abstract | In the music industry, artists have many paths to develop their professional careers. Unlike in the past, where they relied heavily on producers and managers to handle the legal, administrative, and marketing requirements necessary to advance their careers, artists now have access to a wealth of information. Public entities at the international level, such as the World Intellectual Property Organization (WIPO), and national organizations like the National Copyright Office (DNDA) have made valuable resources available. Additionally, associations like the Colombian Association of Performers and Phonographic Producers (ACINRPO) provide representation and assistance to artists in areas such as the collection and distribution of performance rights and guidance on the protection and management of their moral and economic rights.
Within this context, the role of business administration is crucial in the music industry as it ensures the success and viability of musical projects. Effective application of business principles and strategies allows for the efficient management of available resources, maximization of income, and minimization of risks. Key areas addressed by business administration in the music industry include financial planning, marketing strategies, and contract management.
This paper aims to provide updated information and emphasize the importance of sound administration for managing and promoting crucial legal aspects such as copyright protection through registration, contracts, licenses, taxes, and intellectual property in general. Insights from interviews conducted with artists, producers, composers, managers, and other stakeholders have been incorporated to offer valuable advice and highlight their experiences, including career challenges and lessons learned. | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Santo Tomás | |
dc.publisher | Pregrado Administración de Empresas | |
dc.publisher | Facultad de Administración de Empresas | |
dc.relation | Anido, D. L. S. (2020). Cómo funciona la industria de la música. 2020. gestiopolis. https://www.gestiopolis.com/como-funciona-la-industria-de-la-musica/ | |
dc.relation | De la Osa, Rafael. La música y el comercio electrónico. Revista Clave 1-2. 2005. | |
dc.relation | Mendoza Woodman, J. M. (2007). Los cambios en la industria de la música y El Rol de las sociedades de gestión colectiva. | |
dc.relation | Tregolam. (2022, 2 junio). Derechos de autor | Cómo proteger tu obra | TREGOLAM. Tregolam. https://www.tregolam.com/2021/06/derechos-de-autor/ | |
dc.relation | Reseña del Convenio de Berna para la Protección de las Obras Literarias y Artísticas (1886). (s. f.). https://www.wipo.int/treaties/es/ip/berne/summary_berne.html | |
dc.relation | Convenio de Berna “para la protección de las obras literarias y artísticas” aprobado por la ley 33 de 1887. | |
dc.relation | De Propiedad Intelectual, D. (2022, 17 febrero). ¿Cómo surgió la Propiedad Intelectual? Departamento de Propiedad Intelectual. https://propintel.uexternado.edu.co/como-surgio-la-propiedad-intelectual/ | |
dc.relation | Reseña histórica de la OMPI. (s. f.). https://www.wipo.int/about-wipo/es/history.html | |
dc.relation | Office, U. C. (s. f.). ¿Qué protege el derecho de autor? | U.S. Copyright Office. https://www.copyright.gov/espanol/faq/proteger.html#:~:text=El%20derecho%20de%20autor%2C%20una,canciones%2C%20programas%20inform%C3%A1ticos%20y%20arquitectura. | |
dc.relation | Estudios de derecho de autor y derechos afines. (s. f.). Google Books. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=GsFUDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA5&dq=%C2%BFCu%C3%A1nto+tiempo+dura+la+protecci%C3%B3n+por+derechos+de+autor+en+Colombia%3F&ots=xI39V0M8EU&sig=c5ddcKh_k9zOLwr24LttU5q9WuY#v=onepage&q&f=false | |
dc.relation | Ilieva, M. (2023, enero 20). A guide to management in the music industry. Forbes. https://www.forbes.com/sites/forbesbusinesscouncil/2023/01/20/a-guide-to-management-in-the-music-industry/?sh=29fe842c40e3 | |
dc.relation | Cazares Vargas, R. A. (2021, junio 1). Contratos de la Industria Musical. Exploration. https://exploration.io/es/contratos-de-la-industria-musical/ | |
dc.relation | Universidad Nacional de Colombia-Vicerrectoría de Investigación - Equipo de comunicaciones (informacion_). (s/f). Qué es. Universidad Nacional de Colombia - Vicerrectoría de Investigación - Equipo de comunicaciones (informacion_vri@unal.edu.co). Recuperado el 29 de mayo de 2023, de https://propiedadintelectual.unal.edu.co/acerca-de/que-es/ | |
dc.relation | Ardila y Camila Arias Ospina, J. C. M. R. X. R. M. J. S. (s/f). El derecho de autor y los derechos conexos en la industria de la Música. © Unidad Administrativa Especial, Dirección Nacional de Derecho de Autor. | |
dc.relation | Abreu Asin, J. (2012). Patrón estratégico: una propuesta para el mejoramiento competitivo de la industria de la música grabada en Cuba. La Habana: Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Económicas. | |
dc.relation | Cabral, Luis. Economía industrial, Mc Graw Hill, Madrid, 1997. | |
dc.relation | Cepal (2006). Tecnología de la información y la comunicación e industrias culturales. | |
dc.relation | Hernández, Reinaldo. La industria musical y la piratería discográfica. Revista Clave 1-2. 2005. | |
dc.relation | Rapetti, S. (2006). Economía y comunicación. Uruguay: UDELAR. | |
dc.relation | Baby, C. (2021). Cómo monetizar tu música en todas las plataformas. MúsicoDIY. https://musicodiy.cdbaby.com/como-monetizar-tu-musica-en-todas-las-plataformas/ | |
dc.relation | Berg, J., Furrer, M., Harmon, E., Rani, U., & Six, M. (s/f). Las plataformas digitales y el futuro del trabajo Cómo fomentar el trabajo decente en el mundo digital. Ilo.org. Recuperado el 6 de mayo de 2023, de https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/---publ/documents/publication/wcms_684183.pdf | |
dc.relation | Del día, Q. P. del O. (s/f). La relación de trabajo. Ilo.org. Recuperado el 6 de mayo de 2023, de https://www.ilo.org/public/spanish/standards/relm/ilc/ilc95/pdf/rep-v-1.pdf | |
dc.relation | Colombia - actividades económicas como porcentaje del PIB | Statista. (2023, 13 marzo). Statista. https://es.statista.com/estadisticas/1337044/distribucion-de-las-actividades-economicas-en-el-pib-de-colombia/#:~:text=Distribuci%C3%B3n%20de%20las%20actividades%20econ%C3%B3micas%20en%20el%20PIB%20de%20Colombia%202021&text=En%202021%2C%20el%20sector%20de,209%20billones%20de%20pesos%20colombianos. | |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/ | |
dc.rights | Abierto (Texto Completo) | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |
dc.rights | Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia | |
dc.title | Aspectos legales que debe tener en cuenta el artista, para el desarrollo de su carrera en la industria musical en Colombia. | |