dc.contributor | Rocío, Ingrid | |
dc.contributor | Universidad Santo Tomás | |
dc.creator | López Ladino, Martha Lucero | |
dc.creator | Calderón Moreno, Maira Alejandra | |
dc.creator | Giraldo Perdomo, Laura Tatiana | |
dc.date.accessioned | 2023-07-04T15:55:12Z | |
dc.date.accessioned | 2023-09-06T13:20:41Z | |
dc.date.available | 2023-07-04T15:55:12Z | |
dc.date.available | 2023-09-06T13:20:41Z | |
dc.date.created | 2023-07-04T15:55:12Z | |
dc.date.issued | 2023-07-02 | |
dc.identifier | López Ladino, M. L., Calderón Moreno, M. A., Giraldo Perdomo, L. T. (2023). Un ABA que promueve la formación de cultura científica en la primera infancia. [Trabajo de maestría, Universidad Santo Tomás]. Repositorio institucional. | |
dc.identifier | http://hdl.handle.net/11634/50985 | |
dc.identifier | reponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás | |
dc.identifier | instname:Universidad Santo Tomás | |
dc.identifier | repourl:https://repository.usta.edu.co | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8679913 | |
dc.description.abstract | The objective of this research is to establish the characteristics and contributions of
a bilingual learning environment (ABA) that promotes the formation of scientific culture in
early childhood in a private institution, for which the unit of analysis focuses on the
perceptions and interactions of the main actors involved in learning such as teachers,
students, and coordinators. The investigative approach was qualitative, descriptive in scope,
applying observation instruments, semi-structured interviews, and analysis of documentary
sources, within the ABA designed in ten sessions; from the initial categories: scientific
training, bilingual learning environment, and early childhood. As a result of this, the
strengthening of the investigative competencies of the students within the ABA is observed,
in addition to its characteristics and particular study contributions, such as the intention
with which the resources, materials, and spaces available for learning are used, which must
be established from the planning. Another characteristic found as a differentiator of this
ABA is the role that the educator assumes as a learning mediator and modeler and, finally,
experimentation as a strategy to favor the formation of scientific culture, which contributes
to the development of scientific skills from an early age in a bilingual environment. In
addition, it is intended to contribute to the conceptualization of what ABA is for the
development of specific skills other than the acquisition of a second language and that its
contribution serves as a source of consultation for teachers and managers of educational
institutions. | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Santo Tomás | |
dc.publisher | Maestría Ambientes Bilingües de Aprendizaje | |
dc.publisher | Facultad Educación | |
dc.relation | Aranao,M.(2015).Investigación Formativa y Competencia Comunicativa en Educación Superior. Tesis. Universidad de Málaga. España. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=73888 | |
dc.relation | Araque Torres, D. (2021). Understanding Learning Environments. Learning Environments in a Changing Society. Universidad Santo Tomas. Bates, A. W. (2015). Teaching in a digital age: Guidelines for designing teaching and learning. BC campus. | |
dc.relation | Bogotá, C. D. C. (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible Una oportunidad para América Latina y el Caribe. | |
dc.relation | Cabanellas, C. E. (2014). Ambientes para la infancia: escuelas entre experiencia y proyecto. RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil, 3(2), 51-80. | |
dc.relation | Carvajal-Sánchez, P. A., Gallego-Henao, A. M., Vargas-Mesa, E. D., & Arroyave-Taborda, L. M. Competencias científicas en niños y niñas de primera infancia Scientific Competences in Children From Early Childhood Competencias científicas em crianças da primeira infância. | |
dc.relation | Castro, M. (2017). Epistemología evolucionista: en el marco de la ciencia y la pedagogía. Humanidad y humanismo en educación desde la perspectiva de la antropología pedagógica, 20, 96-108 | |
dc.relation | Castro, MC. (2019) Ambientes de aprendizaje. Sophia, 15 (2); 40-54. | |
dc.relation | Chaves, V. E. J., & Weiler, C. C. (2016). Los estudios de casos como enfoque metodológico. ACADEMO Revista de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, 3(2). | |
dc.relation | Colombia, Ministerio de Educación Nacional (2010). Documento No. 13. Aprender y jugar. Instrumento diagnóstico de competencias básicas en transición. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional. Recuperado de http://cms.univalle.edu.co/todosaaprender/anexos/enelcamino/5-MEN Documentonumero13.pd | |
dc.relation | Contreras, J. & Sepúlveda, C. (2015). El modelaje como fuente de aprendizaje. Ficha VALORAS actualizada de la 1ª Edición “El modelaje según Bandura” (2003). Disponible en Centro Recursos VALORAS: www.valoras.uc.cl | |
dc.relation | Creswell, J., & Poth, C. (2018). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. Los Angeles: SAGE Publications | |
dc.relation | Escobar, Faviola (2006). Importancia de la educación inicial a partir de la mediación de los procesos cognitivos para el desarrollo humano integral. Laurus, 12(21) ,169- 194. [Fecha de Consulta 14 de Octubre de 2022]. ISSN: 1315-883X. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76102112 | |
dc.relation | García, Nancy M, Paca, Natali K, Arista, Sara M, Valdez, Brisvani B, & Gómez, Indira I. (2018). Investigación formativa en el desarrollo de habilidades comunicativas e investigativas. Revista de Investigaciones Altoandinas, 20(1), 125-136. https://dx.doi.org/10.18271/ria.2018.336 | |
dc.relation | GBCMC (2019). Proyecto Educativo Institucional. Proyecto de formación de cultura científica. Gimnasio Campestre Marie Curie | |
dc.relation | GBCMC (2022). Proyecto Educativo Institucional. Plan de Atención Integral para la Primera Infancia. Gimnasio Campestre Marie Curie | |
dc.relation | Guerrero, J. (2020). Los ambientes de aprendizaje: definición, características y recomendaciones. Docentes al día. | |
dc.relation | Hatch, J. A. (2002). Doing qualitative research in education settings. Suny Press. | |
dc.relation | Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.). México: McGraw Hill Education. https://repositorio.utp.edu.co/server/api/core/bitstreams/ba332c55-6a69-4e88-a748- 61db5dfd656c/content | |
dc.relation | Karikari TK, Yawson NA, Amankwaa AO (2015) Bridging the gap: introducing neuroscience to Ghana. The Biochemist 37(1):46– 4 | |
dc.relation | Karikari, T. K. (2015). Neuroscience for kids: online resources that promote student engagement, teaching and learning about the brain. Journal of Undergraduate Neuroscience Education, 13(2), R14. | |
dc.relation | Kennedy, T. J., & Tunnicliffe, S. D. (2022). Introduction: The role of Play and STEM in the Early Years. In Play and STEM Education in the Early Years: International Policies and Practices (pp. 3-37). Cham: Springer International Publishing. | |
dc.relation | Machado Ramírez, E. F., Montes de Oca Recio, N., & Mena Campos, A. (2008). El desarrollo de habilidades investigativas como objetivo educativo en las condiciones de la universalización de la educación superior. Pedagogía Universitaria. XIII (1), 156-180.Recuperado de http://revistas.mes.edu.cu/Pedagogia Universitaria/arti | |
dc.relation | Marshall, C., & Rossman, G. B. (2014). Designing qualitative research. Sage publications. | |
dc.relation | Martínez Rodríguez, D., & Márquez Delgado, D. L. (2014). Las habilidades investigativas como eje transversal de la formación para la investigación. | |
dc.relation | . McNerney, K., & Hall, N. (2017). Developing a framework of scientific enquiry in early childhood: an action research project to support staff development and improve science teaching. Early child development and care, 187(2), 206-220. | |
dc.relation | Ministerio de Educación Nacional. (2019). [Educación incial]. https://www.mineducacion.gov.co/primerainfancia/1739/article-316845.html | |
dc.relation | OECD (2023), Equity and Inclusion in Education: Finding Strength through Diversity, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/e9072e21-en. Consult here | |
dc.relation | Pineda, P. A. O. (2016). Ecosistemas bilingües de aprendizaje: innovación en el aprendizaje del inglés. Revista de Lenguas Modernas, (24). | |
dc.relation | Ramírez Paredes, K.G. (Coord.). (2019). Recursos educativos para el aula del siglo XXI. | |
dc.relation | Rodríguez, S., & Araque, D. (2020). Maestría en ambientes bilingües de aprendizaje. Universidad Santo Tomás. https://doi.org/10.15332/dt.inv.2021.01748 | |
dc.relation | Ruelas Vargas, D. (2021). Origin and perspectives of Intercultural Bilingual Education policies in Peru: utopia towards a quality IBE. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 23(36). https://doi.org/10.19053/01227238.10831 | |
dc.relation | Salgado Lévano, A. C. (2007). Investigación cualitativa: diseños, evaluación del rigor metodológico y retos. Liberabit, 13(13), 71-78. | |
dc.relation | Sánchez, P. A. C., Henao, A. M. G., Mesa, E. D. V., & Taborda, L. M. A. (2023). Competencias científicas en niños y niñas de primera infancia. Revista Electrónica Educare, 27(1), 1-17. | |
dc.relation | Santi-León, F. (2019). Educación: La importancia del desarrollo infantil y la educación inicial en un país en el cual no son obligatorios. Recuperado 12 de septiembre de 2022, de https://www.redalyc.org/journal/5826/582661249013/html/ | |
dc.relation | Simoncini, K., & Lasen, M. (2018). Ideas about STEM among Australian early childhood professionals: How important is STEM in early childhood education?. International Journal of Early Childhood, 50(3), 353-369. | |
dc.relation | Unicef. (2018). Informe anual para cada niño, todos los derechos. Madrid: Universidad de Navarra. https://www.unicef.org/sites/default/files/2019-07/UNICEF-informe anual-2018.pd | |
dc.relation | Vigotsky, L. (1995): Pensamiento y Lenguaje. Ediciones Paidós. Temática: Psicología cognitiva. Colección: Surcos. pp 336 https://abacoenred.com/wp content/uploads/2015/10/Pensamiento-y-Lenguaje-Vigotsky-Lev.pdf | |
dc.relation | Villarroel Dávila, Paola (2012). La construcción del conocimiento en la primera infancia. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (13),75-89. [Fecha de Consulta 23 de septiembre de 2022]. ISSN: 1390-3861. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=441846102003 | |
dc.relation | https://www.youtube.com/watch?v=akE14k1el1k&ab_channel=LauraGiraldo | |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.5/co/ | |
dc.rights | Abierto (Texto Completo) | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |
dc.rights | Atribución-SinDerivadas 2.5 Colombia | |
dc.title | Un ABA que promueve la formación de cultura científica en la primera infancia | |