dc.contributorEstévez Suarez, Fernando Andrés
dc.creatorPinzón Villegas, Liliam Joana
dc.date.accessioned2023-06-30T02:15:01Z
dc.date.accessioned2023-09-06T13:18:04Z
dc.date.available2023-06-30T02:15:01Z
dc.date.available2023-09-06T13:18:04Z
dc.date.created2023-06-30T02:15:01Z
dc.date.issued2023-06-10
dc.identifierPinzon Villegas, L.J (2023). Diseño de un centro comercial en el municipio de Ocaña, Norte de Santander. [Trabajo de pregrado]. Universidad Santo Tomas, Bucaramanga, Colombia.
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11634/50937
dc.identifierreponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás
dc.identifierinstname:Universidad Santo Tomás
dc.identifierrepourl:https://repository.usta.edu.co
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8679888
dc.description.abstractThe purpose of this project is to propose the design of a shopping center in the municipality of Ocaña, which is currently considered as an exchange center for commercial and financial areas, which provides an axis that extends to the southern municipalities of Cesar and Bolívar. as well as to the capitals of the departments of Norte de Santander and the Atlantic Coast, arranging relations from the regional to the urban and rural-urban. Currently Ocaña is recognized as a polycentric city, having 3 centralities throughout its territory in which commercial activities are carried out and the main flow of people, which corresponds to the centrality of the terminal-university, the centrality of the historic center and the regional urban centrality, is that the connecting point of Ocaña with the route of the sun and the starting point of connection with the surrounding towns of the department of Norte de Santander. The shopping center project will seek to generate a new centrality sector that connects the urban-regional zone with the historic zone and in this way originate a stable commercial axis in the region that reduces the saturation of the currently consolidated sectors, locating the shopping center in a potential point of urban development according to the treatment map provided in the municipality's PBOT.
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás
dc.publisherPregrado Arquitectura
dc.publisherFacultad de Arquitectura
dc.relationAmerican Psychological Association (2019). Style and Grammar Guidelines. Recuperado el 17 de enero de 2020. https://apastyle.apa.org/style-grammar-guidelines/
dc.relationBernal, C. A. (2006). Metodología de la Investigación para administración, economía, humanidades y ciencias sociales. 2ª. ed. Pearson.
dc.relationBorsdorf, A. (2003). Cómo modelar el desarrollo y la dinámica de la ciudad latinoamericana. Revista EURE, 29(86), 37-49.
dc.relationCarvajal, F. (2015). El centro comercial. Una teoría tipológica. Claves para el reconocimiento de una arquitectura ignorada. Universidad Polítécnica.
dc.relationCRAI USTA Bucaramanga. (2020). Informe de recursos y servicios bibliográficos. Bucaramanga: Universidad Santo Tomás.
dc.relationCornejo Portugal, I. (2006). El centro comercial: un espacio simbólico urbano más allá del lugar común. UNI revista, 1(3).
dc.relationDe Mattos, C. A. (1999). Santiago de Chile, globalización y expansión metropolitana: lo que existía sigue existiendo. Revista EURE, 25(76), pp. 29-56.
dc.relationEscudero Gómez, L. A. (2008). Los centros comerciales, espacios postmodernos de ocio y consumo: un estudio geográfico. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
dc.relationGalvis García, R. E. (2020). Guía Resumen del Estilo APA Séptima Edición. Universidad Santo Tomás.
dc.relationHernández, M. (2012). Arquitectura Comercial. Universidad del Istmo.
dc.relationLulle, T. y Paquette, C. (2007). Los grandes centros comerciales y la planificación urbana. Un análisis comparativo de dos metrópolis latinoamericanas. Estudios Demográficos y Urbanos, 22(2), 337-361.
dc.relationMedina Cano, F. (1998). El centro comercial: Una “burbuja de cristal”. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, 4(8), pp. 61-91.
dc.relationMertins G. (2003). Transformación reciente de las metrópolis latinoamericanas y repercusiones espaciales. En: J. L. Luzon, C. Stadel & C. Borges (Coords.), Transformaciones regionales y urbanas en Europa y América Latina (pp. 189-207). Universitat de Barcelona, España.
dc.relationRubio González, R. (2000). Consumo y territorio: antecedentes teóricos para el estudio de nuevas formas de segregación socioespacial. Revista de Geografía Norte Grande, (27), (pp.181-187).
dc.relationSoja, E. W. (2000/2008). Postmetropolis: estudios críticos sobre las ciudades y las regiones. M. Cifuentes y M. Hendel, (Trad.). Madrid: Traficantes de sueños.
dc.relationUribe Mallarino, C. (2008). Estratificación Social en Bogotá: de la política pública a la dinámica de la segregación social. Universitas humanísticas, 65, 139-171.
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
dc.rightsAbierto (Texto Completo)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
dc.titleDiseño de un centro comercial en el municipio de Ocaña, Norte de Santander


Este ítem pertenece a la siguiente institución