es | en | pt | fr
    • Presentación
    • Países
    • Instituciones
    • Participa
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
        Ver ítem 
        •   Inicio
        • Colombia
        • Universidades
        • Universidad Santo Tomás (Colombia)
        • Ver ítem
        •   Inicio
        • Colombia
        • Universidades
        • Universidad Santo Tomás (Colombia)
        • Ver ítem

        Caracterización de un ambiente bilingüe de aprendizaje auténtico dirigido al desarrollo de la competencia lectoescritora en inglés y de la cultura organizacional en trabajadores técnicos de una empresa siderúrgica en Colombia

        Fecha
        2023-06-28
        Registro en:
        Barreto Manrique, L.A. y Ardila Cuellar, L.A. (2023). Caracterización de un ambiente bilingüe de aprendizaje auténtico dirigido al desarrollo de la competencia lectoescritora en inglés y de la cultura organizacional en trabajadores técnicos de una empresa siderúrgica en Colombia.
        http://hdl.handle.net/11634/50930
        reponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás
        instname:Universidad Santo Tomás
        repourl:https://repository.usta.edu.co
        https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8679774
        Autor
        Barreto Manrique, Leidy Alexandra
        Ardila Cuellar, Leonardo Alfonso
        Institución
        • Universidad Santo Tomás (Colombia)
        Resumen
        Language learning occurs as a ubiquitous process in authentic bilingual learning environments that aim to meet the demands of the 21st century. The objective is to characterize this environment through a case study conducted at the facilities of a multinational steel company based in Colombia. To this end, an initial diagnosis was performed, followed by a review of related literature and components of the organizational culture. Data collection was carried out using four instruments that revealed perceptions regarding the importance of learning and using English in daily tasks, as well as the direct and indirect impacts on corporate processes. A qualitative thematic analysis resulted in four emerging categories: learning for life, literacy interaction with authentic materials, pedagogical components, and a critical stance towards the organizational ecosystem. It is evident that this environment lacks an English training process, and its current conditions are open to improvement. The leaders in the company have different perceptions compared to the workers, and the needs of lower-ranking employees are not being addressed by the management. However, all participants in the study acknowledge that English proficiency would enhance corporate outcomes. Data triangulation was conducted using a SWOT matrix, providing the necessary information to propose contributions aimed at improving the studied environment, with a focus on growth strategies, internal and external development, and sustainability.
        Materias

        Mostrar el registro completo del ítem


        Red de Repositorios Latinoamericanos
        + de 8.000.000 publicaciones disponibles
        500 instituciones participantes
        Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB)
        Universidad de Chile
        Ingreso Administradores
        Colecciones destacadas
        • Tesis latinoamericanas
        • Tesis argentinas
        • Tesis chilenas
        • Tesis peruanas
        Nuevas incorporaciones
        • Argentina
        • Brasil
        • Colombia
        • México
        Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB)
        Universidad de Chile
        Red de Repositorios Latinoamericanos | 2006-2018
         

        EXPLORAR POR

        Instituciones
        Fecha2011 - 20202001 - 20101951 - 20001901 - 19501800 - 1900

        Explorar en Red de Repositorios

        Países >
        Tipo de documento >
        Fecha de publicación >
        Instituciones >

        Red de Repositorios Latinoamericanos
        + de 8.000.000 publicaciones disponibles
        500 instituciones participantes
        Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB)
        Universidad de Chile
        Ingreso Administradores
        Colecciones destacadas
        • Tesis latinoamericanas
        • Tesis argentinas
        • Tesis chilenas
        • Tesis peruanas
        Nuevas incorporaciones
        • Argentina
        • Brasil
        • Colombia
        • México
        Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB)
        Universidad de Chile
        Red de Repositorios Latinoamericanos | 2006-2018