dc.contributorMontoya Sotelo, Diego
dc.contributorSantos Moreno, Jorge Eduardo
dc.contributorUniversidad Santo Tomás
dc.creatorUbaque Arias, Camilo Ignacio
dc.date.accessioned2023-07-04T14:13:07Z
dc.date.accessioned2023-09-06T12:14:13Z
dc.date.available2023-07-04T14:13:07Z
dc.date.available2023-09-06T12:14:13Z
dc.date.created2023-07-04T14:13:07Z
dc.date.issued2023-06-30
dc.identifierUbaque Arias, C. I. (2023).Implementación de TIC para el fortalecimiento de habilidades en el inglés en estudiantes de grado tercero del Colegio Nuevo Liceo Grancolombiano. [Trabajo de grado, Universidad Santo Tomás]. Repositorio institucional.
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11634/50971
dc.identifierreponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás
dc.identifierinstname:Universidad Santo Tomás
dc.identifierrepourl:https://repository.usta.edu.co
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8679346
dc.description.abstractThe present research work aims to identify ICT tools that can improve vocabulary learning, listening comprehension and pronunciation of English in third grade students of the Nuevo Liceo Grancolombiano School of Facatativá, To carry out this research, a pretest-posttest experimental research design with control group was used. In which a group of third-grade primary school students was randomly divided into two groups: the experimental group that will receive the intervention with ICT tools and the control group that did not receive the intervention. A test before and after the intervention was applied to both groups to assess the effectiveness of ICT tools. In addition, interviews and surveys were conducted with teachers to identify appropriate teaching strategies. The collected data were analyzed using statistical analysis and presented in tables and graphs. The results were interpreted to assess the effectiveness of ICT tools and will be compared with the control group. Based on the results obtained, a conclusion was drawn and recommendations were made for the implementation of ICT tools in the teaching of English in the institution.
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás
dc.publisherPregrado Licenciatura en Informática Educativa
dc.publisherFacultad de Educación
dc.relationAriza, A. (2020). Las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en la enseñanza del inglés como lengua extranjera. Revista de Investigación Académica, 1(1), 25-33.
dc.relationBereiter, C., & Scardamalia, M. (2014). The Psychology of Written Composition. Psychology Press.
dc.relationGallego, D. J. R., Molina, M. M. L., & Llorens, E. M. S. (2014). Gamification as an innovation and motivating factor in higher education. Journal of Cases on Information Technology, 16(2), 53-64.
dc.relationGonzález, C. A., & Leiva, F. J. (2019). Brecha digital en el uso de las TIC en el aprendizaje del inglés como lengua extranjera en Colombia. Revista de Investigación Académica, 4(2), 85-94.
dc.relationHeras, F., Roa, M. A., & Espinoza, G. (2015). Las TIC en la enseñanza del inglés como lengua extranjera: una revisión teórica. Revista de Investigación Académica, 2(1), 34-44.
dc.relationHeras, J. M., Roa, M. J., & Espinoza, R. (2015). La tecnología y su impacto en la enseñanza del inglés como lengua extranjera. Revista Digital de Tecnología y Educación, 9, 13-25.
dc.relationHernández-Sampieri, R., & Torres, C. (2018). Enfoque cuantitativo de la investigación. Metodología de la Investigación (7th ed.). McGraw-Hill Education.
dc.relationJaimes, J. (2013). La importancia de las TIC en la educación: reflexiones desde la práctica. Revista de investigación Académica, 51, 45-53.
dc.relationMárquez, J., & Villamil, J. (2019). El uso de las TIC en la enseñanza del inglés como lengua extranjera: un estudio exploratorio. Revista de Investigación Académica, 4(1), 45-54.
dc.relationMárquez, R., & Villamil, O. S. (2019). Tecnologías de la información y la comunicación en la enseñanza del idioma inglés. Revista de Educación y Desarrollo, 33, 1-14.
dc.relationMartín-Macho, Á., & Faya, J. M. (2016). The impact of gamification on the learning process in higher education. Journal of Educational Technology & Society, 19(3), 1-11.
dc.relationMinisterio de Educación Nacional. (2019). Programa Nacional de Inglés: Hacia una Colombia bilingüe. Retrieved from https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-393845_recurso_1.pdf
dc.relationParra, M. (2012). La influencia de las TIC en la educación y su efecto en la formación de los docentes. Revista de Tecnología Educativa, 7(2), 89-100.
dc.relationRamírez, C. A., & Mora, S. (2020). La formación docente y el uso de las TIC en la enseñanza del inglés como lengua extranjera en Colombia. Revista de Investigación Académica, 5(1), 64-73.
dc.relationRicoy, M. C., & Álvarez, I. (2016). Enseñanza de segundas lenguas: métodos y enfoques. Revista de Lingüística Aplicada, 25(2), 67-79.
dc.relationRicoy, M. C., & Álvarez, I. (2016). Tecnologías de la información y la comunicación para la enseñanza de lenguas extranjeras. Porta Linguarum: revista internacional de didáctica de las lenguas extranjeras, (25), 9-24.
dc.relationRicoy, M. C., & Álvarez, I. G. (2016). Uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en la enseñanza de segundas lenguas. Revista de Investigación Académica, 33, 1-16.
dc.relationToribio Pérez, A. (2019). Uso de las TIC en la educación. Revista de Investigación Académica, 61, 20-32.
dc.relationTruscott, J. (2010). The use of computer technology in teaching English as a second language: A review of the literature. English Language Teaching, 3(4), 129-137.
dc.relationTruscott, J. (2010). Uso de las TIC en la enseñanza del inglés como lengua extranjera en Colombia: revisión de la literatura. Revista de Investigación Académica, 3(1), 23-33.
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
dc.rightsAbierto (Texto Completo)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
dc.titleImplementación de TIC para el fortalecimiento de habilidades en el inglés en estudiantes de grado tercero del Colegio Nuevo Liceo Grancolombiano
dc.typebachelor thesis


Este ítem pertenece a la siguiente institución