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The integrated use of technologies in the teaching-learning process of agroecology
El uso integrado de las tecnologías en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la agroecología
Registro en:
10.5281/zenodo.8253754
Autor
Gual Ramos, Jorge Félix
Resumen
Higher Education goes through a process of updating its training system. The members of the project The Strengthening of Educational Sciences at the "José Martí Pérez" University of Sancti Spíritus, have detected that the articulation of Information and Communication Technologies to the training of the Agronomist is insufficient. The objective of this article is to present a didactic strategy for the teaching-learning process of Agroecology in the training of the Agronomist with the use of technologies. The general method used is the Census Criterion under the case study methodology. This is an investigation of qualitative data analysis in the form of observations and quantitative from structured interviews with third-year students of the Agronomy career, their study and description of the documentation. The theoretical result is to add independent work as a quality within the teaching-learning process of Agroecology in the Agronomy career and the main practical result is the structuring of a didactic strategy. La Educación Superior pasa por un proceso de actualización de su sistema de formación. Los miembros del proyecto El fortalecimiento de las Ciencias de la Educación en la Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”, han detectado que es insuficiente la articulación de las Tecnologías de la Información y la Comunicación a la formación del Ingeniero Agrónomo. El objetivo de este artículo es presentar una estrategia didáctica para el proceso enseñanza-aprendizaje de la Agroecología en la formación del Ingeniero Agrónomo, aplicando las tecnologías. El método general empleado es el Criterio Censal bajo la metodología del estudio de caso. Esta es una investigación de análisis de datos cualitativos en forma de observaciones y cuantitativos a partir de entrevistas estructuradas a estudiantes de tercer año de la carrera Agronomía, su estudio y descripción de la documentación. El resultado teórico es añadir el trabajo independiente como cualidad dentro del proceso enseñanza-aprendizaje de la Agroecología en la carrera Agronomía y el principal resultado práctico es la estructuración de una estrategia didáctica.