Dissolving nature: How Descartes made us posthuman
Registro en:
Vaccari, Andrés P. (2012). “Dissolving nature: How Descartes made us post-human.” Philosophy Documentation Centre; Techne: Research in Philosophy and Technology; 16 (2); 138-186.
1091-8264
10.5840/techne201216213
Autor
Vaccari, Andrés Pablo
Institución
Resumen
Fil: Vaccari, Andrés P. Universidad Nacional de Río Negro. Centro Interdisciplinario de Estudios Sobre Territorios, Economía y Sociedad. Río Negro; Argentina This paper is an enquiry into the philosophical fault-line that leads from mechanicism to posthumanism. I focus on a central aspect of posthumanism: the erosion of the distinction between organism and machine, nature and art, and the biological and engineering sciences. I claim that this shift can be placed in the seventeenth century, in Descartes’s biology. The Cartesian fusion of the natural and technological opened the door to distinctly posthuman understandings of the living body, its relation to technological extensions, and the possibility of its drastic alteration. Descartes’s mechanicism demanded a reconceptualization of bodily boundaries, organismic unity, natural finality, causation, and bio/technological instrumentality; all of which Descartes boldly theorized in terms of the wondrous technologies of his day. This radical proposal obscured the possibility of thinking the human as ontologically unique, or as having an ideal unity. This paper will examine the posthuman ramifications of these aspects of Descartes’s philosophy. true Este artículo es una investigación sobre la línea de falla filosófica que conduce del mecanicismo al posthumanismo. Me centro en un aspecto central del posthumanismo: la erosión de la distinción entre organismo y máquina, naturaleza y arte, y las ciencias biológicas y de ingeniería. Afirmo que este cambio se puede colocar en el siglo XVII, en la biología de Descartes. La fusión cartesiana de lo natural y lo tecnológico abrió la puerta a una comprensión claramente posthumana del cuerpo vivo, su relación con las extensiones tecnológicas y la posibilidad de su alteración drástica. El mecanicismo de Descartes exigía una reconceptualización de los límites corporales, la unidad orgánica, la finalidad natural, la causalidad y la instrumentalidad bio / tecnológica; todo lo cual Descartes teorizó audazmente en términos de las maravillosas tecnologías de su época. Esta propuesta radical oscureció la posibilidad de pensar lo humano como ontológicamente único, o como teniendo una unidad ideal. Este artículo examinará las ramificaciones posthumanas de estos aspectos de la filosofía de Descartes.