Artículo
Sobre el uso y abuso de los conceptos de Deleuze y Guattari en la filosofía de Bernard Stiegler
On the use and misuse of Deleuze and Guattari’s concepts in Bernard Stiegler’s philosophy
Registro en:
2591-572X
10.46553/tab.22.2023.p8-39
Autor
Bradley, Joff P. N.
Institución
Resumen
Resumen: En mi opinión, Bernard Stiegler continúa la exploración de Félix Guattari de la era postmediática iniciada
por la revolución digital. A su manera, Stiegler se centra en los efectos psicológicos y sociales de esta
revolución, como el trastorno por déficit de atención y el declive de la inteligencia, que Guattari no pudo
anticipar del todo. La filosofía de Stiegler actualiza la obra de Deleuze y Guattari sobre la servidumbre
voluntaria y, al combinar sus conceptos con los de Deleuze y Guattari, aporta una nueva forma de
pensamiento postmediático en el Antropoceno, desafiando las interpretaciones nihilistas. La tesis de las tres
ecologías de Guattari es relevante para la filosofía de Stiegler, pero éste rechaza la “resistencia” y aboga por
la invención y la creación de herramientas terapéuticas, proponiendo el concepto de bifurcación en el
contexto del Antropoceno, como un nuevo concepto de transformación. La obra de Stiegler también
contribuye a actualizar el marxismo de Deleuze, reaplicando conceptos como la proletarización, el trabajo
inmaterial, la industria cultural y la crítica del marketing en la era del capitalismo computacional, y su obra
suscita una reevaluación de la razón frente al dominio del cálculo en una era de posverdad. En definitiva, la
filosofía de Stiegler es coherente con la perspectiva inmanente, atea y de este mundo de Deleuze y Guattari. Abstract: In my view, Bernard Stiegler continues Félix Guattari’s exploration of the post-media era ushered in by the
digital revolution. In his way, Stiegler focuses on the psychological and societal effects of this revolution, such as attention deficit disorder and intelligence decline, which could not be fully anticipated by Guattari.
Stiegler’s philosophy updates Deleuze and Guattari’s work on voluntary servitude and by combining his
concepts with Deleuze and Guattari’s, he contributes a new form of post-media thought in the Anthropocene,
challenging nihilistic interpretations. Guattari’s three ecologies thesis is relevant to Stiegler’s philosophy but
he rejects the “resistance” and advocates invention and the creation of therapeutic tools, proffering the
concept of bifurcation in the context of the Anthropocene, as a new concept of transformation. Stiegler’s
work also contributes to updating Deleuze’s Marxism, reapplying concepts such as proletarianization,
immaterial labor, the culture industry, and the critique of marketing in the era of computational capitalism,
and his work prompts a reassessment of reason in the face of calculation's dominance in a post-truth age. All
in all, Stiegler's philosophy is consistent with the immanent, atheist, and this-worldly perspective of Deleuze
and Guattari.