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A more Synodal Faculty and a more Prophetic Theology. Theology and Faculty in an "Ecclesia semper reformanda"
Una facultad más sinodal y una teología más profética. La teología y la facultad en una Ecclesia semper reformanda
Autor
Galli, Carlos María
Institución
Resumen
In this Lectio Inauguralis the Dean propose to think of ways towards a more synodicalfaculty and a more prophetic theology. Synodality and prophecy are clues that includemany institutional and theological questions. They reframe the historical figure of theinstitution and the balances in theological thinking.The “more” double (magis) points to the challenge of taking steps towards newgoals, which means going from one less to another according to a metaphysics ofparticipation, a theology of conversion, reformation or purification, and a pathspirituality . The melius of a change aims to improve the good that exists. A positivechange is a mutatio in melius. Saint Thomas teaches that reforms are orientedtowards the best: in melius reformantur (ST I, 45, 1, ad 1um). He adds: “changesare specified and dignified not by their term a quo but by their term ad quem”(ad 2um). In each historical moment we must discern goals, projects, processes,reforms. En esta Lectio Inauguralis el Decano propone pensar caminos hacia una facultad más sinodal y una teología más profética. Sinodalidad y profecía son claves que incluyen muchas cuestiones institucionales y teológicas. Replantean la figura histórica de la institución y los equilibrios en el pensar teológico.El doble “más” (magis) señala el desafío de dar pasos hacia nuevas metas, lo que implica ir de un menos a un más según una metafísica de la participación, una teología de la conversión, reforma o purificación, y una espiritualidad del camino. El melius de un cambio apunta a mejorar lo bueno que existe. Un cambio positivo es una mutatio in melius. Enseña Santo Tomás que las reformas se orientan a lo mejor: in melius reformantur (ST I, 45, 1, ad 1um). Agrega: “los cambios se especifican y dignifican no por su término a quo sino por su término ad quem” (ad 2um). En cada momento histórico hay que discernir metas, proyectos, procesos, reformas.