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Débora Arango. La transgresora de los signos de 1939. (1907-2005)
Débora Arango. The transgressor of the 1939 signs (1907-2005)
Autor
Jemio Arnez, Kathya
Resumen
The exhibition of the nudes La Amiga (the Girlfriend)
and La Cantarina de la Rosa (the Rose Singer) and
the prize awarded to their creator, the painter Debora
Arango at the Exhibition of Professional Artists
(Medellin, November 1939), was received with strong
criticism and moral condemnation by conservative
social sectors, as is noted in the following
newspapers: El Heraldo de Antioquia, El Diario, El
Colombiano, El Pueblo and La Defensa. The
conclusions clearly show that such reactions of
repudiation did not only focus on the aesthetic form,
but that also includes, in an overwhelming fashion,
religious, moral and cultural beliefs as well as
competition among painters. The discussion,
generated by critics, journalists, painters, authorities
and collaborators, translate the beliefs, values,
stereotypes and feelings of society regarding the
female naked body. Existen hechos que se reproducen en todas las
épocas. Extrañamente son aquéllos que tienen relación estrecha con nuestras creencias, valores,
prejuicios y sentimientos, pero también con la transgresión de valores vigentes. A éstos se incorporan
las creencias sobre el cuerpo desnudo de la mujer.
Esas características tuvo la exhibición de los desnudos La Amiga y La Cantarina de la Rosa y la
premiación a su creadora, la acuarelista Débora
Arango, en Exposición de Pintores Profesionales,
(Medellín, noviembre de 1939). Ambos hechos recibieron reacciones polarizadas, fuertes críticas y
condena moral o respaldo en los periódicos El
Heraldo de Antioquia, El Diario, El Colombiano, El
Pueblo y La Defensa. A un año de la muerte de la
acuarelista esta semblanza rememora la polémica
de 1939.