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Seis sigma: un enfoque teórico y aplicado en el ámbito empresarial basándose en información científica
Six sigma: a theoretical focus applied in companies with a scientific information basis
Registro en:
978-958-8406-14-5
Autor
Gómez Montoya, Rodrigo Andrés
Barrera Rendón, Santiago
Resumen
Six Sigma is a quality philosophy that allows a reduction on the variation of the processes and products, and an impact on the clients´ satisfaction. Objective. To elaborate the state of the at and the trends of Six
Sigma concerning its methodologies, focuses for the use, benefits and
the critical failure and success factors that facilitate its implementation.
Methodology. Revision and analysis of secondary scientific information, considered useful for making the state of the art and for establishing the trends. Conclusion. The importance of process management
is identified, and so are the organizational culture, the use of statistical
techniques and the programs or planning methods to implement Six
Sigma in companies as a tool to reduce costs, improve the satisfaction
level ,o clients and create a competitive advantage from the continuous
improvement of the operations, which can be considered a difficult to
imitate capability. El Seis Sigma es una filosofía de la calidad que permite reducir la variación en los procesos y productos e
impactar la satisfacción de los clientes. Objetivo. Elaborar el estado del arte y las tendencias del Seis Sigma
respecto a sus metodologías, enfoques de utilización,
beneficios, y factores críticos de éxito y fracaso que
faciliten su implementación. Metodología. Revisión
y análisis de información secundaria científica que
permita elaborar el estado del arte y las tendencias.
Conclusión. Se identifica la importancia de gestión
por procesos, la cultura organizacional, la utilización
de técnicas estadísticas y el empleo de un programa o
metodología planificada para la adecuada implementación del Seis Sigma en las empresas como herramienta
para reducir costos, aumentar la satisfacción de las necesidades de los clientes y crear una ventaja competitiva desde el mejoramiento continuo de las operaciones,
lo cual puede considerarse como una capacidad difícil
de imitar.