info:eu-repo/semantics/article
Scientific production of the journal Investigación y Educación en Enfermería during its 30 editing years
Producción científica de la revista Investigación y Educación en Enfermería en sus 30 años de edición
Registro en:
Rodríguez-Gázquez MA, Chaparro-Hernández SJ, Rojas-Minota WM. Scientific production of the journal Investigación y Educación en Enfermería during its 30 editing years. Invest Educ Enferm. 2013;31(3): 341-53.
0120-5307
2216-0280
Autor
Rodríguez Gázquez, María de los Ángeles
Chaparro Hernández, Sara Janeth
Rojas Minota, Warley
Institución
Resumen
ABSTRACT: This study sought to characterize the scientificproduction of the journal Investigación y Educación enEnfermería (IEE) during its 30 years of editing. Methodology.Documentary type longitudinal study, which analyzed all thearticles published in IEE from 1983 to 2012; a total of 656.Each article was manually revised and an instrument was usedcontaining the variables of author and article characteristics.Results. A total of 47% of the articles have a sole author and only one institution of affiliation. According to their type, those with the most contributions were original articles (42%) and theme reviews (25%). Regarding the characteristics of the first authors, nurses predominate (74%); with graduate formation (71%); with academic affiliation (88%); and country of origin being Colombia (70%). The principal themes dealt with are: nursing care (24%), nursing education and formation (14%), nursing practice (6%), and nursing history (5%). The most frequent populations objects of study are nurses (25%) and nursing students (8%). A total of 15% deal with vulnerable populations (elderly, children, pregnant women, the handicapped, and individuals from rural areas, among others). Additionally, the following tendencies were noted:authors have improved in their levels of formation, and regarding the increased number of original articles and balance per type of research paradigm. Conclusion. Author’s characteristics and thematic preferences, along with populations object of the articles show that progress has been produced in divulging knowledge generated and of the experiences in their implementation in nursing practice, thus, contributing to the discipline’s development. RESUMEN: Caracterizar la producción científica de la revista Investigación y Educación en Enfermería (IEE) en
sus 30 años de edición. Metodología. Estudio longitudinal de tipo documental en el que se analizaron todos
los artículos publicados en IEE de 1983-2012; en total 656. Se revisó manualmente cada artículo y se utilizó
un instrumento que contenía las variables de las características de los autores y de los artículos. Resultados. El 47% de ellos tiene un solo autor y una sola institución de afiliación. Según su tipo, los que más aportan al total son los originales (42%) y las revisiones de tema (25%). Características de los primeros autores: predominan los enfermeros (74%), con formación de posgrado (71%), con afiliación académica (88%) y el país de origen es Colombia (70%). Los principales temas tratados son el cuidado de enfermería (24%), la educación y formación en enfermería (14%), su práctica (6%) y su historia (5%). Las poblaciones objeto de estudio más frecuentes son los enfermeros (25%) y los de estudiantes de enfermería (8%). Un 15% versan sobre poblaciones vulnerables (adultos mayores, niños, las gestantes, discapacitados y las personas de áreas rurales, entre otros). Por otra parte, se observaron las siguientes tendencias: los autores han mejorado en su nivel de formación, en cuanto al aumento en el número de artículos originales y equilibrio por tipo de paradigma de investigación. Conclusión. Las características de los autores y las preferencias temáticas y las poblaciones objeto de los artículos muestran que se han producido avances en divulgación del conocimiento generado y de las experiencias en su implementación en la práctica de la enfermería, contribuyendo de esta forma al desarrollo de la disciplina.