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Teoría en investigaciones de posgrado de la Escuela de Salud Pública de la Universidad del Valle, Colombia, 1990-2004
Theory in postgraduate’s research School of Public Health, Valle University, Colombia, 1990-2004
Registro en:
Cabrera G, Molina G, Pérez P. Teoría en investigaciones de posgrado de la Escuela de Salud Pública de la Universidad del Valle, Colombia, 1990-2004. Rev. Fac. Nac. Salud Pública. 2009;27(3):317-321.
0120-386X
2256-3334
Autor
Molina Marín, Gloria
Pérez Rivera, Pascual Hernando
Cabrera Arana, Gustavo Alonso
Institución
Resumen
ABSTRACT: To provide evidence about the utilization of
theories and theoretical models in the postgraduate research
carried out by the School of Public Health, University of Valle,
in Cali, Colombia. Methodology: in March 2005, the total
amount of 540 reports and theses submitted between 1965
and 2004 to get master’s degree in the School were analyzed.
Based on a set of established criteria and using a questionnaire
previously designed and applied, a trained reviewer recorded
the variables defined for this study. Results: 405 reports and
theses submitted between 1990 and 2004 (75% of the universe)
were included in this study; most of them were focused on
public health (33%) and health management (31%), followed
by those devoted to occupational health (20%) and epidemiology
(16%). The major amount based on a quantitative focus were
present in the last two types of studies. In reports, 52% included
a theoretical framework, 27% a conceptual framework and 14%
a referential framework. A total of 33 (8%) out of 405 reports
included a theory or a theoretical model, but only 3 (0.7%)
developed them in-depth. Conclusions: the use of theories and
theoretical models in public health for purposes of thematic,
methodological and analytical orientation in the analyzed
studies is low; and a very low rigor is also noticeable when
using this theoretical basis. RESUMEN: Generar evidencia de uso de teorías y modelos en
las investigaciones de posgrado de la Escuela de Salud Pública
(esp) de la Universidad del Valle, en Cali, Colombia. Metodología:
se revisaron 540 investigaciones en marzo del 2005
que condujeron a títulos de magíster otorgados en la esp entre
1965 y el 2004; según criterios, un lector entrenado leyó cada
informe para registrar la frecuencia y profundidad de uso de
teorías y modelos. Resultados: fueron válidos 405 informes,
concluidos entre 1990 y el 2004, 75% del total. La mayoría
fueron en salud pública (33%) y administración en salud
(31%), seguidos de salud ocupacional (20%) y epidemiología
(16%), estos últimos con la mayor proporción relativa de enfoque
cuantitativo (85%). El 52% de informes presenta en su
índice un referente teórico; 27%, un marco conceptual y 14%,
un marco de referencia; dedican entre una a cuarenta páginas
a este aparte. De 405 informes, 33 (8%) explicitan una teoría o
modelo y solo tres trabajos (0,7 %) los desarrollaron a fondo,
según criterios definidos a priori. Conclusiones: la frecuencia
de uso de bases teóricas y modelos para orientación temática,
metodológica y analítica de los trabajos revisados es baja; al
igual que la profundidad de uso. COL0007014