Trabajo de grado - Pregrado
Decrease of language and identity of Latin American Indigenous groups: A systematic review
Registro en:
Universidad Tecnológica de Pereira
Repositorio Institucional Universidad Tecnológica de Pereira
Autor
Guerrero Martinez , Leider Stiwar
Tapasco Guapacha, Isabel Cristina
Institución
Resumen
The present study will explore different factors that may influence the loss of indigenous languages and how this may influence their identity and customs.. This project is a systematic review monograph that follows a qualitative research approach to analyze thesis projects, governmental policies, books, and articles. To conduct this work, this project will follow the stages proposed by Diodato (2012): selection and delimitation of the topic, collection of information, data analysis, and organization of the monograph, and writing and selection of the language of the monograph. The expected results of this document will be to contribute to expanding regional, national, and international information about how the identity of an indigenous community can be affected by the extinction of its native language. El presente estudio explorará diferentes factores que pueden influir en la pérdida de los lenguajes indígenas y cómo esto puede influir en la identidad y costumbres de los mismos. Este proyecto es una monografía de revisión sistemática que sigue un enfoque de investigación cualitativa para analizar proyectos de tesis, políticas gubernamentales, libros y artículos. Para realizar este trabajo, este proyecto seguirá las etapas propuestas por Diodato (2012): selección y delimitación del tema, recolección de información, análisis de datos y organización de la monografía, y redacción y selección del idioma de la monografía. Los resultados esperados de este documento serán contribuir a ampliar la información regional, nacional e internacional sobre cómo la identidad de una comunidad indígena puede verse afectada por la extinción de su lengua originaria.Además, esta monografía pretende contribuir al campo de la pérdida de lenguas indígenas en el contexto latinoamericano, así como destacar las recomendaciones para preservar una lengua indígena. Pregrado Licenciado(a) en Bilingüismo con Énfasis en Inglés Table of Contents
Abstract......................................................................................................................................3
Resumen.....................................................................................................................................4
Acknowledgements....................................................................................................................5
Justification................................................................................................................................8
Research question.................................................................................................................13
General objective: ................................................................................................................13
Specific Objectives...............................................................................................................13
Literature review......................................................................................................................14
Conceptual Framework............................................................................................................17
Identity .................................................................................................................................17
Cultural Identity................................................................................................................18
Ethnolinguistic Identity ....................................................................................................19
Indigenous Identity ...........................................................................................................20
Linguistic Identity.............................................................................................................21
Intercultural bilingual education.......................................................................................22
Language ..............................................................................................................................23
Language Loss..................................................................................................................23
Mother Tongue .................................................................................................................25
Standardization .................................................................................................................26
7
Indigenous languages .......................................................................................................26
Methodology............................................................................................................................28
Type of research...................................................................................................................28
Type of study........................................................................................................................28
Context .................................................................................................................................28
Research Question ............................................................................................................28
Technique .............................................................................................................................29
Setting Up the Premises....................................................................................................29
Criteria of Inclusion..........................................................................................................32
Criteria of Exclusion.........................................................................................................32
Criteria for Filtering the Documents ................................................................................33
Chapter One: Identity, Ethnicity, and Race. A Problem of Separation and Disadvantage......37
Identity..............................................................................................................................37
Ethnicity............................................................................................................................40
Race ..................................................................................................................................41
Chapter 2: Resistance of Language and Identity of Latin American Indigenous Communities
..................................................................................................................................................44
Chapter 3: Religion, Politics, and Language. ..........................................................................48
Chapter 4: Bilingual or Multilingual Education in Latin America ..........................................52
Conclusions..............................................................................................................................57
References................................................................................................................................60