Evaluado por pares
Capability for freedom. Socio-educational model for community development and reorientation of training processes in marginalized social nuclei
Capacidad para la libertad. Modelo participativo de desarrollo comunitario y reorientación de los procesos formativos en núcleos sociales marginados
Autor
Carlos Enrique Silva Ríos; Facultad de Psicología. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla
Karla Monserratt Villaseñor Palma; Facultad de Psicología. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla
Institución
Resumen
In this paper, we present some arguments in favor of a social pedagogy based on the capabilities approach and its potential for development. We promote a social pedagogy that educates for the full exercise of freedom, and offer a definition of social pedagogy. In addition, we summarize the capabilities approach as developed by Amartya Sen and Martha Nussbaum. We describe in detail the ten core capabilities defined by Nussbaum. Next, we briefly describe a socio-educational model designed by the University Center for Social Participation and the research group “Social Pedagogy and Educational Orientation” of the Universidad Autonoma de Puebla, Mexico. We emphasize the direct relationship between this socio- educational model and the capabilities approach. Finally, we conclude that it is possible, through social pedagogy, to build bridges between the “capabilities approach” and the impoverished social contexts. Se presentan argumentos a favor de una pedagogía social basada en el enfoque de las capacidades y su potencial para el desarrollo. Se aboga por una pedagogía social que eduque para el ejercicio pleno de la libertad. Se ofrece una definición de pedagogía social. Se presenta un resumen general del enfoque de las capacidades tal como lo desarrollan Amartya Sen y Martha Nussbaum. Se describen con detalle las diez capacidades centrales definidas por Martha Nussbaum. Se describe el modelo socioeducativo diseñado por el Centro Universitario de Participación Social y el Cuerpo Académico Pedagogía Social y Orientación Educativa de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, México. Se indica la relación directa entre el modelo socioeducativo descrito y el enfoque de las capacidades. Finalmente, se concluye que es posible, a través de la pedagogía social, tender un puente de realización entre el enfoque de las capacidades y los contextos sociales injustos.
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
The Use of Social Media in Malnacidos’ Social Protests in Hermosillo Sonora, 2013
PALAZUELOS ROJO, ISAAC DE JESUS; 588860; Palazuelos Rojo, Isaac de Jesús -
The relationship between social responsibility and accountability from the perception of entrepreneurs in the Imbabura province of Ecuador
Arias Collaguazo, Wilmer Medardo -
Aspectos teóricos e conceituais do financiamento das políticas de saúde
Medici, André Cezar