Artículo revisado por pares
Social Pedagogy and Social Education in Colombia: How to build a community culture of peace in the post-conflict era
Pedagogía Social y Educación Social en Colombia: cómo construir la Cultura de paz comunitaria en el postconflicto
Autor
Francisco José Del Pozo Serrano; Profesor e investigador del Dpto. de Educación del Instituto de Estudios en Educación de la Universidad del Norte
Francisco Jiménez Bautista; Universidad de Granada
Andrea Barrientos Soto; Universidad de Granada
Institución
Resumen
The purpose of this article is to analyze the implications of Social Pedagogy (as a discipline) and Social Education (as a practice), from the perspective of Peace Studies involved in the challenge of building a culture of community peace in the context of the Colombian post-conflict era. The socio-educational study using a descriptive-hermeneutic approach is based methodologically on Peace and Social Pedagogy Research in relation to the legal- political frameworks that the Peace Accords and Decree 2041 in Colombia established for educational careers. The conclusions are aimed at developing action proposals for the post-conflict era with the active presence of Social Pedagogy to neutralize various types of violence and promote coexistence, involving professionals of the “socio-educational” degrees (community education, adult education, rural education, and others) included in the Decree 2041 of February 3, 2016 for age groups, populations and projects in the country. Este artículo tiene como propósito analizar las implicaciones y las relaciones entre la Cultura de paz y la Pedagogía Social en el contexto colombiano a partir de los acuerdos de La Habana desde la conceptualización socio-pedagógica y de paz, los marcos socio-jurídicos dentro de los acuerdos. Destacamos os principales retos profesionales de las licenciaturas de Educación Social (comunitaria, etnoeducación, rural y campesina o de adultos) para la construcción de la paz comunitaria dentro del postconflicto que pueda ayudar a Colombia a construir un futuro dónde la paz pueda ser su realidad.
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
Títulos de posgrado
GIANNETTASIO [Ministro] -
Acompanhamento de políticas e programas governamentais - Seção
Brasil. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (Ipea). Diretoria de Estudos e Políticas Sociais (Disoc) -
Alianza estado-sociedad civil co-gestión de políticas de inclusión educativa orientadas a adolescentes, jóvenes y adultos, en Uruguay y Argentina
Beech, Jason; Pereira, Javier (Universidad de San Andrés. Escuela de Educación, 2017)