info:eu-repo/semantics/article
Sports teaching methodologies in the uruguayan public school
Metodologías de enseñanza del deporte colectivo en la escuela pública uruguaya
Autor
Sarni, Mariana
Noble Guardia, Javier
Peri Hada, Ana
Resumen
The study delved into the sports teaching methodologies of 396 physical education teachersfrom Uruguayan public schools between 2018 and 2020. Its mixed methodological strategyused an online questionnaire, and interviews and non-participant observations focused onteachers from the Maldonado Department. The result reveals the predominance of technicalteaching models and their correspondence with activities of the same type. We conclude thatthe teaching representations about the methodologies used do not always correspond to thepedagogical and didactic work carried out, a distortion that should be reviewed if emancipatory sports training is projected. El estudio profundizó en las metodologías de enseñanza del deporte de 396 docentes de educación física de escuelas públicas uruguayas entre 2018 y 2020. Su estrategia metodológicamixta, empleó un cuestionario on-line, y entrevistas y observaciones no participantes con foco en docentes del Departamento de Maldonado. El resultado devela la predominancia de modelos técnicos de enseñanza y su correspondencia con actividades del mismo tipo. Concluimos que las representaciones docentes sobre las metodologías utilizadas, no siempre se corresponden con el trabajo pedagógico y didáctico realizado, distorsión que debería ser revisada de proyectarse una formación deportiva emancipatoria.