info:eu-repo/semantics/article
Conscious physical education:: mindfulness in the school
Educación física consciente:: mindfulness en la escuela
Registro en:
10.28997/ruefd.v0i11.1
Autor
Bizzozero Peroni, Bruno
Amoroso Guerra, Joaquin
Resumen
This research aims to generate a first approach in Uruguay regarding the introduction of mindfulness(MF) in school physical education (EFE). On the one hand, data from scientific research and pertinentbibliography regarding MF programs and their benefits in primary education were analyzed; andon the other hand, the knowledge and possible applications of the MF in the EFE in the departmentof Maldonado, collecting data through an interview-survey of 30 teachers. 20% knew the conceptof MF, 10% of EFE teachers applied the MF in their classes, 80% of teachers who did not know theMF perceive their application in the EFE as possible, and all of the EFE teachers use at least four ofthe six techniques established in the survey that could be applied by the MF. In conclusion, the MFis seen as a possible and promising method to be applied in the EFE, although there is a need forresearch on its application and benefits in the EFE in the department of Maldonado. Desde esta investigación se busca abrir puertas y generar un primer acercamiento en Uruguay respecto a la introducción del Mindfulness (MF) en el campo de la educación física: indagar sobre el conocimiento, sus posibles aplicaciones y potenciales beneficios en el ámbito educativo escolar. Se analizaron, por un lado, variables cuantitativas respecto al beneficio del MF en la educación primaria y la aplicación de distintos programas en EEUU, Holanda, España y el Reino Unido, recopilando datos de investigaciones científicas y bibliografía pertinente; y por otra parte, variables cualitativas respecto al conocimiento y posibles aplicaciones para la educación física escolar (EFE) en Uruguay, recopilando datos a través de una entrevista-encuesta.
2.6.0.0
2.6.0.0
2.6.0.0