Venezuela
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Social networks and its impact on public management
REDES SOCIALES Y SU IMPACTO EN LA GESTIÓN PÚBLICA
Autor
Chacín Mestre, Hilda María
Hoyos Caro, Julio Enrique
Resumen
The purpose of this research is to examine the way in which social networks link the citizen with public management; The study is inserted in the line of research on technology and its footprint in the areas of human endeavor, relying on authors such as Canel (2005), Álvarez (2009), Bernadette and Mastrini (2013), Curto (2013), Dader (2008), Delle-Donne (2011), Riorda (2006), Gerstlé (2005), Habermas (2009) and Kotler (2007), among others. In reference to the methodology used, the approach is classified as qualitative, with a bibliographic design, using content analysis and hermeneutics to interpret the primary and secondary sources consulted. The results reflect that government communication must move away in all senses from marginal forms of communication, to be located in the perspective of a substantive policy of public management; and the effectiveness of communication, that is, the ability of that communication to increase social support for a government, depends on the systematic incorporation of social networks and two fundamental factors: the myth of government, and the framing of the message. In other words, government communication represents an effort by governments to communicate and build consensus around what they are doing, so that their projects, policies, achievements and also their mistakes are made known and accepted. El propósito de esta investigación consistió en examinar la forma como las redes sociales vinculan al ciudadano con la gestión pública; El estudio se inserta en la línea de investigación la tecnología y su huella en las áreas del quehacer humano, apoyándose en autores como Canel (2005), Álvarez (2009), Bernadette y Mastrini (2013), Curto (2013), Dader (2008), Delle-Donne (2011), Riorda (2006), Gerstlé (2005), Habermas (2009) y Kotler (2007), entre otros. En referencia a la metodología empleada, el enfoque se tipifica como cualitativo, con un diseño bibliográfico, usando el análisis de contenido y la hermenéutica para interpretar las fuentes primarias y secundarias consultadas. Los resultados reflejan que la comunicación gubernamental debe alejarse en todos los sentidos de formas marginales de comunicación, para ubicarse en la perspectiva de una política sustantiva de la gestión pública; y la eficacia de la comunicación, es decir la capacidad de esa comunicación de aumentar el apoyo social hacia un gobierno, depende de la incorporación sistemática de las redes sociales y de dos factores fundamentales: el mito de gobierno, y el encuadre del mensaje. Es decir, la comunicación gubernamental representa un esfuerzo de los gobiernos por comunicar y construir consensos en torno de lo que está haciendo, de manera que se dé a conocer y conseguir la aceptación de sus proyectos, sus políticas, sus logros y también sus desaciertos.