Aportes a la comprensión del emprendimiento desde la Autoetnografía

dc.creatorEscalona Aguiar, Ivani
dc.creatorJiménez de Najul, Victoria
dc.date2022-12-28
dc.date.accessioned2023-08-23T17:36:36Z
dc.date.available2023-08-23T17:36:36Z
dc.identifierhttps://revistas.uclave.org/index.php/redine/article/view/4294
dc.identifier10.5281/zenodo.7489407
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8380950
dc.descriptionEntrepreneurship is a dynamic activity of society by providing economic and social benefits. Its study has multiple edges as well as theoretical and methodological orientations. For this reason, this study is presented, which seeks to generate contributions for the understanding of entrepreneurship from autoethnography. The latter, a qualitative method that allows providing a research product where the spatial and temporal context in which the study informants have lived their experience as entrepreneurs is understood, covering the cultural, social, economic and political dimensions. All this, to describe and understand their experiences from a conception of an interpretive nature. For data collection, an in-depth interview and participant observation were used. For the generation of categories, content analysis, reduction and integration of codes were used until the final categories were obtained. All this, a process that makes science and art concur in the same investigation. The latter, as a creative process together with the narrative with overtones of literary expression. The latter, as a creative process together with the narrative with overtones of literary expression. The final categories emerged from the testimonials and my interpretation: The entrepreneur and its essence, Entrepreneurship and its truth, and finally, Entrepreneurship and its consequences. With these categories I look for an organized whole that contributes to the understanding of the object of study.en-US
dc.descriptionEl emprendimiento es una actividad dinamizadora de la sociedad al aportar beneficios  económicos y sociales. Su estudio tiene múltiples aristas al igual que orientaciones teóricas y metodológicas. Por ello, se presenta este estudio que persigue generar aportaciones para la comprensión del emprendimiento desde la autoetnografía. Este último, método cualitativo que permite brindar un producto investigativo donde se comprenda el contexto espacial y temporal en el que las informantes del estudio han vivido su experiencia como emprendedoras, abarcando las dimensiones cultural, social, económica y política. Todo ello, para describir y comprender sus vivencias desde una concepción de naturaleza interpretativa. Para la recolección de datos, se utilizó la entrevista en profundidad y observación participante. Para la generación de categorías se recurrió al análisis de contenido, reducción e integración de códigos hasta obtener las categorías finales. Todo ello, un proceso que hace concurrir en una misma investigación ciencia y arte. Este último, como proceso creativo junto a la narrativa con visos de expresión literaria. Las categorías finales emergieron de los testimonios y mi interpretación: El emprendedor y su esencia, El emprendimiento y su verdad, por último, Emprender y sus consecuencias. Con ellas estas categorías busco un todo organizado que aporte a la comprensión del objeto de estudio.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Centroccidental Lisandro Alvaradoes-ES
dc.relationhttps://revistas.uclave.org/index.php/redine/article/view/4294/2747
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceRed de Investigación Educativa; Vol. 15 No. 1 (2023): REDINE: January - Juny; 17 - 32en-US
dc.sourceRed de Investigación Educativa; Vol. 15 Núm. 1 (2023): REDINE: Enero - Junio; 17 - 32es-ES
dc.sourceRed de Investigación Educativa; v. 15 n. 1 (2023): REDINE: Enero - Junio; 17 - 32pt-BR
dc.source2244-7997
dc.subjectEmprendimientoes-ES
dc.subjectautoetnografíaes-ES
dc.subjectInvestigación cualitativaes-ES
dc.subjectEntrepreneurshipen-US
dc.subjectautoethnographyen-US
dc.subjectqualitative researchen-US
dc.titleContributions to the understanding of entrepreneurship from Autoetnographyen-US
dc.titleAportes a la comprensión del emprendimiento desde la Autoetnografíaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeEnsayoes-ES


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