Tesis Magíster
Social Cohesion and School Participation in Basic and Secondary Education Students of San Pedro de la Paz
Social cohesión and school participatión in basic and secondary educatión students of san pedro de la paz
Autor
Sánchez-Oñate, Alejandro Antonio
Institución
Resumen
The objective of this study was to establish the relationship between social cohesion and school participation of students of primary education (second cycle) and secondary education, coming from schools of different administrative dependence, of San Pedro de la Paz, Province of Concepción, Bío-Bío Region, Chile. The interest in this phenomenon lies in the premise that the school system plays an important role in the civic education of citizens and the social cohesion of society, which is known as the perspective of education for democracy. The research was developed from a method of cross-sectional surveys, using a questionnaire constructed especially for the study. 693 students participated (50.6% of women, 49.4% of men), keeping proportions very close to the population in the distribution of teaching levels and administrative dependency of the schools. In terms of analysis techniques, Factorial ANOVA were used to analyze the effect of control variables (sex, educational level, socioeconomic level and administrative dependency) with respect to measures of social cohesion and student participation in school. Additionally, the bivariate correlations technique was used to analyze the relationship between the study variables. The results show a close relationship between social cohesion and students' school participation, this being in agreement with the scientific literature reviewed. On the other hand, the role of the socio-economic level is highlighted as a factor that explains the differences in social cohesion and student participation in school, which in turn adds to the empirical support for the socio-economic determinants of the school system Chilean. El objetivo de este estudio fue establecer la relación entre la cohesión social y la participación escolar de los estudiantes de enseñanza general básica (segundo ciclo) y enseñanza media, procedentes de establecimientos de distinta dependencia administrativa, de la comuna de San Pedro de la Paz, ubicada en la Provincia de Concepción, Región del Bío-Bío, Chile. El interés por este fenómeno reside en la premisa de que el sistema escolar tiene una importante función en la formación cívica de los ciudadanos y la cohesión social de la sociedad, lo que es conocido como perspectiva de educación para la democracia. La investigación se desarrolló a partir de un método de encuestas transversales, empleando un cuestionario construido especialmente para el estudio. Participaron 693 estudiantes (50,6% de mujeres, 49,4% de hombres), guardando proporciones muy cercanas a la población en la distribución de los niveles de enseñanza y dependencia administrativa de los colegios. En cuanto a las técnicas de análisis, se emplearon modelos de comparación de medias para analizar el efecto de las variables de control (sexo, nivel de enseñanza, nivel socioeconómico y dependencia administrativa) respecto de las medidas de cohesión social y participación escolar de los estudiantes. Adicionalmente, se empleó la técnica de correlaciones bivariadas para analizar la relación entre las variables del estudio. Los resultados muestran una estrecha relación entre la cohesión social y la participación escolar de los estudiantes, siendo esto concordante con la literatura científica revisada. Por otra parte, se destaca el rol del nivel socio-económico como factor que explica las diferencias en la cohesión social y la participación escolar de los estudiantes, lo que a su vez se suma al respaldo empírico sobre los determinantes socio-económicos del sistema escolar chileno. PFCHA-Becas PFCHA-Becas