info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
(Anti)Drama: Emergence of a concept. Reflections on the work of Guillermo Calderón.
(Anti)Dramatismo: Emergencia de un concepto. Reflexiones en torno a la obra de Guillermo Calderón.
Autor
Benítez, Carlos Eduardo
Institución
Resumen
My doctoral thesis was entitled: “(Anti)Dramatismo: Emergence of a concept. Reflections on the work of Guillermo Calderón” In it I set up a theoretical constellation that makes two gestures possible: The reflection on the concept-suitcase “Antidrama” that was insinuated by Walter Benjamin and the second gesture, deploying an “antidramatic” reading of the work of the Chilean playwright Guillermo Calderón. These two elements, theoretical reflection and aesthetic materiality, are amalgamated and configure the hypothesis of the work: There is a conceptual component in all theatrical creation that the modern German aesthetic-philosophical tradition called antidramatism. It is plausible to identify this concept in most of the plays whose core is the tragic. The thesis focused on the work of playwright Guillermo Calderón. The investigation dealt with the pieces with the highest national circulation: Neva (2006), Clase (2008), Diciembre (2008), Villa+Discurso (2011), Beben (2012), Escuela (2013), Mateluna (2016) and B ( 2017). These pieces make up the ‘Obra Mayor’. There is another more heteroclite group, made up of movie scripts, other theater pieces, directing exercises and remakes. I have called this second group 'Minor Work', since they function as transitional and experimental spaces in relation to the larger work.
The choice of Calderón's work is based on the understanding that the work of art is supported by a tripod made up of Ethics, Aesthetics and Politics. This criterion served as a taxonomic principle to order the periods of the object. The balance between these dimensions is not perfect; Identifying these imbalances, and pointing them out, allowed me to group Calderón's pieces into an aesthetic, an ethical, and a political period, and I ordered the final text accordingly. One of the conclusions of the thesis was the axiom: ““Calderón's theater is a theater of appointment”. In order to unravel the macro-concept of 'quote', it is proposed to understand it "[as] a philosophical problem (...). (unfolded) in dissimilar dimensions (...) as an 'Authority Quote', as a 'catalyst of time', as an 'affective archive'." (Benítez 266) Mi tesis de doctorado se tituló: “(Anti)Dramatismo: Emergencia de un concepto. Reflexiones en torno a la obra de Guillermo Calderón” En él configuro una constelación teórica que posibilite dos gestos: La reflexión sobre el concepto-maleta “Antidrama” que fue insinuado por Walter Benjamin y el segundo gesto, desplegar una lectura “antidramática” de la obra del dramaturgo chileno Guillermo Calderón. Estos dos elementos, la reflexión teórica y la materialidad estética, se amalgaman y configuran la hipotesis del trabajo: Existe un componente conceptual en toda creación teatral que la tradición estético-filosófica alemana moderna denominó antidramatismo. Es plausible identificar este concepto en la mayoría de las obras teatrales cuya nuclealidad es lo trágico. La tesis se centró en la obra del dramaturgo Guillermo Calderón. La indagación versó sobre las piezas de mayor circulación nacional: Neva (2006), Clase (2008), Diciembre (2008), Villa+Discurso (2011), Beben (2012), Escuela (2013), Mateluna (2016) y B (2017). Estas piezas conforman la ‘Obra Mayor’. Hay otro grupo más heteróclito, conformado por guiones de peliculas, otras piezas de teatro, ejercicios de dirección y remontaje. A este segundo grupo he denominado ‘Obra menor’, dado que funcionan como espacios transicionales y experimentales en relación a la obra mayor.
La elección del trabajo calderoniano se basa en el entendimiento de que la obra de arte se sostiene en un trípode compuesto por la Ética, la Estética y la Política. Este criterió sirvió como principio taxonómico para ordenar los periodos del objeto. El balance entre estas dimensiones no es perfecto; identificar esos desbalances, y señalarlos, me permitió agrupar las piezas de Calderón en un periodo estético, otro ético y otro político, en concordancia ordené el texto final. Una de las conclusiones de la tesis fue el axioma: ““El teatro de Calderón es un teatro de la cita”. Para desenmarañar el macroconcepto ‘cita’ se plantea entenderla “[c]omo problema filosófico (…). (desplegada) en disimiles dimensiones (…) como ‘Cita de autoridad’, como ‘catalizador de tiempo’, como ‘archivo afectivo’.” (Benítez 266)