info:eu-repo/semantics/masterThesis
Assessment of the linking between a traditional university in the region of Valparaíso and clinical camps. Vision of obstetrics and puericulture carrer directors and clinical tutors.
Valoración de la vinculación entre una universidad tradicional de la región de Valparaíso y los campos clínicos visión de los directivos de la carrera de Obstetricia y Puericultura y los tutores clínicos.
Autor
Rojo Lazo, Francisca Daniela
Institución
Resumen
Health professional training requires numerous efforts to deliver quality education and train professionals of excellence, in addition to complying with the accreditation processes regulated by the National Accreditation Commission (CNA). The main objective is to know the assessment made by the directors of the career of Obstetrics and Childcare of a traditional University of the Fifth Region and the tutors of the last year clinical practice, in relation to the process of linking the career and clinical fields. Due to the nature of the phenomenon to be studied, a mixed sequential research design has been chosen; integrating qualitative and quantitative methods, with an exploratory character. The main results allow observing both strengths and weaknesses in the existing linkage process. With speeches that are permeated by personal experiences and by the position held by each of the participants, a positive evaluation is evident on the part of the career managers; and, on the contrary, a more negative evaluation on the part of the clinical tutors, who are external to the career and mostly unaware of this process. It can be concluded that the process of linking the career and the clinical field requires systematic and coordinated work between both groups, which would allow a close relationship of mutual support to be maintained; this would contribute on the one hand to improving the training processes of future professionals, and on the other, to respond adequately to the requirements of the accreditation processes established by the CNA with respect to this criterion. La formación profesional en salud requiere numerosos esfuerzos para entregar educación de calidad y formar profesionales de excelencia, además de cumplir con los procesos de acreditación regulados por la Comisión Nacional de Acreditación (CNA). El objetivo principal es conocer la valoración que realizan los directivos de la carrera de Obstetricia y Puericultura de una Universidad tradicional de la Quinta región y los tutores de práctica clínica de último año, en relación al proceso de vinculación existente entre la carrera y los campos clínicos. Por la naturaleza del fenómeno a estudiar, se ha optado por un diseño de investigación de tipo mixto secuencial; integrándose métodos cualitativos y cuantitativos, con un carácter exploratorio. Los principales resultados permiten observar tanto fortalezas como debilidades en el proceso de vinculación existente. Con discursos que están permeados por las experiencias personales y por el cargo que desempeñan cada uno de los participantes, se evidencia una valoración positiva por parte de los directivos de carrera; y, por el contrario, una valoración más negativa por parte de los tutores clínicos, quienes son externos a la carrera y en su mayoría desconocen dicho proceso. Se puede concluir que el proceso de vinculación entre la carrera y el campo clínico requiere un trabajo sistemático y coordinado entre ambos grupos, lo cual permitiría mantener una estrecha relación de apoyo mutuo; lo que por una parte contribuiría a mejorar los procesos formativos de los futuros profesionales, y por otra, responder de manera adecuada a las exigencias de los procesos de acreditación establecidos por la CNA respecto de este criterio.