info:eu-repo/semantics/masterThesis
Effect of Mastery Learning on the academic reading performance of 1st year's high school students from Valparaiso region
Efecto de Mastery Learning en el rendimiento académico lector de estudiantes de primer año medio, Valparaíso
Autor
Toro Pizarro, Nataly Stefany
Institución
Resumen
The following research focused on Bloom’s Assessment of group Mastery Learning”, instructional, methodological, and evaluative strategy on academic reading performance of 1st year's High School Students from Valparaiso Region. The need to research this subject came from the search of effective strategies that allow the improvement of the Student's reading learning quality.
The approach to the study subject is through the quantitative paradigm, which follows the experimental methodology with groups randomly choosen, keeping the similarities of the variables at the beginning of the exercise. There are two study groups, both are formed by first year of High School students from a Public Highschool in Valparaiso. One of these groups was set as the control group and the other one as the experimental group. The tools used For the current research, were validated in advance through a pilot test and by Experts in the Subject. It is important to mention that this implementation was carried out by the Researcher of this study.
The findings of this research show the significant differences between both groups in the post-test, with an effect size of 0.6 signma units. Therefore, there is an increase in the level of the reading academic performance by the use of such strategy in students of First year of High School. Based on this real and objective evidence, it is recommended that these kind of experimental interventions are may be used to contribute to the education of Chilean students. El presente estudio se centró en la evaluación de Mastery Learning grupal de Bloom, estrategia instruccional, metodológica y evaluativa, sobre el rendimiento académico lector de estudiantes de primer año medio, Región de Valparaíso. La necesidad de investigar esta temática surgió de la búsqueda de estrategias efectivas que permitieran mejorar la calidad de los aprendizajes en Lectura.
La aproximación al objeto de estudio fue mediante el paradigma cuantitativo, siguiendo una metodología experimental, con grupos escogidos al azar, resguardando la similitud en las variables al inicio de la intervención. Los grupos en estudio fueron dos, conformados por estudiantes de primer año medio de un establecimiento municipal de la comuna de Valparaíso. De estos, uno fue asignado como grupo control y el otro como grupo experimental. Los instrumentos utilizados para la intervención fueron validados por anticipado, mediante prueba piloto y juicio de expertos. Es importante señalar que la aplicación fue llevada a cabo por la investigadora del presente estudio.
Los principales hallazgos del estudio permitieron encontrar diferencias significativas entre ambos grupos en el posttest, con tamaños de efecto de 0,6 unidades sigmas. Se puede asegurar (p<0,05) que hay un incremento del rendimiento académico lector por el uso de dicha estrategia en estudiantes de primer año medio. Se recomienda realizar este tipo de intervenciones experimentales para aportar desde el contexto de estudiantes chilenos con evidencia real y objetiva.