info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
La representación de lo caribeño en dos poemarios mapuche: Fanon city meu e Industrias Chile S.A.
The representation of the Caribbean in two mapuche books of poems: Fanon city meu and Industrias Chile S.A.
Autor
Reyes-Torres, Carolina Andrea
Institución
Resumen
In the following research, it is proposed to analyze the relationship observed in the
poems Fanon city meu (2014) and INDUSTRIAS CHILE S.A. (2011) with certain
Imaginaries of the Caribbean area. In this work we want to account for what type of brands
appear in texts related to this cultural sector and how Jaime Huenún and César
Cabello dialogue with these imaginaries within their collections of poems.
In this investigation we want to interpret the links that are possible from
find in both books. In the case of Jaime Huenún, this dialogue can be observed
from the title of the book of poems Fanon city meu, linking the name of the city with the
surname of the martinican anticolonial thinker Frantz Fanon, as it is also the case with
one of the epigraphs that links him with the poet of blackness and politician Léon-Gotran Damas,
among other images that are observed in its text. For its part, Cabello incorporates within
of the speakers of the book the voice of the Saint Lucian poet Derek Walcott, in addition, there is a
dialogue with the form of poetic work of both bards. En la siguiente investigación se propone analizar la relación que se aprecia en los
poemarios Fanon city meu (2014) e INDUSTRIAS CHILE S.A. (2011) con ciertos
imaginarios del área caribeña. En este trabajo se quiere dar cuenta de qué tipo de marcas
aparecen en los textos vinculados a este sector cultural y cómo Jaime Huenún y César
Cabello dialogan con estos imaginarios dentro de sus poemarios.
En esta indagación se desea interpretar las vinculaciones que son posibles de
encontrar en ambos libros. En el caso de Jaime Huenún, se puede observar este diálogo
desde el título del poemario Fanon city meu, enlazando el nombre de la ciudad con el
apellido del pensador anticolonial martiniqués Frantz Fanon, como también ocurre con
uno de los epígrafes que lo liga con el poeta de la negritud y político Léon-Gotran Damas,
entre otras imágenes que se observan en su texto. Por su parte, Cabello incorpora dentro
de los hablantes del libro la voz del poeta santalucense Derek Walcott, además, existe un
diálogo con la forma de labor poética de ambos vates.