info:eu-repo/semantics/article
Teacher mediation in the processes of (de)construction of gender in the school
La mediación docente en los procesos de (de)construcción del género en la escuela
Autor
Cale Lituma, Josue Paul
Institución
Resumen
Gender studies in education (re) present alternatives around how traditional education has been developing in Ecuador. Teacher mediation processes (de)construct gender as a social category in girls and boys, since they are beings that assimilate, reinterpret and (re)produce the discourse of teaching practices. The objective of the research was to analyze teacher mediation in the processes of (de)construction of gender. In this sense, I carried out ethnographic research in the Víctor Gerardo Aguilar Educational Unit, with teachers of the Middle sublevel, from which I identified elements that derive from teacher mediation, such as the approximation and (de)construction of gender stereotypes. I conclude by emphasizing that teacher mediation processes can be analyzed from multiple dimensions and that their impact on children depends on how oral discourses are developed, as well as their practices within the teaching-learning process. Los estudios de género en educación (re)presentan alternativas en torno a cómo la educación tradicional se ha ido desarrollando en Ecuador. Los procesos de mediación docente (de)construyen el género como categoría social en las niñas y los niños, pues son seres que asimilan, reinterpretan y (re)producen el discurso de las prácticas docentes. El objetivo de la investigación fue analizar la mediación docente en los procesos de (de)construcción del género. En tal sentido, realicé una investigación etnográfica en la Unidad Educativa Víctor Gerardo Aguilar, con docentes del subnivel Medio, de la cual identifiqué elementos que derivan de la mediación docente, como la aproximación y la (de)construcción de estereotipos de género. Concluyo, destacando que los procesos de mediación docente pueden ser analizados desde múltiples dimensiones y, que su impacto en las y los niños depende de cómo se desarrollen los discursos orales, al igual que sus prácticas dentro del proceso de enseñanza-aprendizaje.