info:eu-repo/semantics/article
In the UNAE, is it possible to learn from the Shuar?
En la UNAE ¿es posible aprender de los Shuar?
Autor
Saant, Lauro
Juank Kajekai, Yamanua María
Institución
Resumen
When I entered the UNAE as a teacher of the Shuar Chicham and Aproximación Diagnóstica chairs with the first cycle EIB students in April 2017, I had the idea that I should be subject to rigid and inflexible working models in search of academic achievements of excellence. A pleasant surprise was the humanism that is promoted in the UNAE. It allows us to offer alternative and innovative learning, in accordance with the Pedagogical Model and that of the Pre-professional Practices, whose foundation tries to theorize practice and gives substantial relevance to "learning by doing". In this context, the subjects of Shuar Chicham and Diagnostic Approach make the experience direct in the Shuar communities of the Amazon, where the students have the pedagogical and cultural coexistence tour, in which they are involved in the life of the students, teachers and parents of the CECIB of the Shuar nationality of the Intercultural Bilingual Education System. In the article I explain the importance that the university assigns to the ancestral knowledge of the Shuar culture. A mi ingreso a la UNAE como docente de las cátedras de Shuar Chicham y Aproximación Diagnóstica con los estudiantes de primer ciclo EIB en abril de 2017, tenía la idea de que debía sujetarme a modelos de trabajo rígidos e inflexibles en busca de logros académicos de excelencia. Grata sorpresa fue el humanismo que se promueve en la UNAE. Permitiendo brindar aprendizajes alternativos e innovadores, acordes al Modelo Pedagógico y al de las Prácticas preprofesionales, cuyo fundamento trata de teorizar la práctica y da sustancial relevancia al 'aprender haciendo'. En este contexto las asignaturas de Shuar Chicham y Aproximación Diagnóstica hacen que la vivencia sea directa en las comunidades shuar de la Amazonía, donde los estudiantes tienen la gira de convivencia pedagógica y cultural, en la que se involucra participativamente con la vida de los estudiantes, profesores y padres de familia de los CECIB de la nacionalidad shuar del Sistema de Educación Intercultural Bilingüe. En el artículo expongo la importancia que la universidad asigna a los saberes ancestrales de la cultura shuar.