info:eu-repo/semantics/article
Inclusive education in Ecuador: dependent roads and emergencies
Educación inclusiva en Ecuador: caminos dependientes y emergencias
Registro en:
10.59282/reincisol.V1(1)22-39
ark:/67036/Reincisol.v1i1.38
Autor
Aguirre Vargas, Isabel Cecilia
Resumen
The general objective of this research is to analyze inclusive education in Ecuador, determining the dependent paths and emergencies that have arisen prior to the implementation of rights and policies related to the subject. The methodology applied in this case was based on a non-experimental design and descriptive scope, taking into consideration that an in-depth search was carried out on aspects concerning inclusive education in contrast to complexity theory; As for the modality of the research, it was documentary and a purely qualitative approach, given that the collection of information was obtained from bibliographic sources in which, after obtaining data, they were analyzed and a triangulation was carried out to expose from a critical point of view, the most relevant aspects found. In conclusion, in Ecuador inclusive education has been relevant for several decades, this attributed to the search for opportunities and fulfillment of the rights of people with disabilities and their families. The dependent roads and emergencies, determine that there are still aspects to improve, such as greater pressure from the educational community and families so that policies are applied integrally; The emergencies are related to the discriminatory practice that is still latent in the country directly and indirectly, given the lack of institutions and human resources that attend timely and comprehensively to diversity. El objetivo general de esta investigación es analizar la educación inclusiva en Ecuador, determinando los caminos dependientes y emergencias suscitadas que han surgido previo a la implantación de los derechos y políticas referentes al tema. La metodología aplicada en este caso se basó en un diseño no experimental y alcance descriptivo, teniendo en consideración que se efectuó una búsqueda a profundidad de los aspectos concernientes a la educación inclusiva en contraste con la teoría de la complejidad; en cuanto a la modalidad de la investigación fue documental y un enfoque netamente cualitativo, dado a que la recopilación de la información se obtuvo desde fuentes bibliográficas en las que posterior a obtención de datos, se analizaron y se realizó una triangulación para exponer desde un punto de vista crítico, los aspectos más relevantes encontrados. Como conclusión, en el Ecuador la educación inclusiva ha tenido relevancia desde hace ya varias décadas, esto atribuido a la búsqueda de oportunidades y cumplimiento de los derechos de las personas con discapacidad y sus familias. Los caminos dependientes y emergencias determinan que aún existen aspectos por mejorar, como por ejemplo una mayor presión de parte de la comunidad educativa y las familias para que las políticas sean aplicadas integralmente; las emergencias tienen relación con la práctica discriminatoria que aún es latente en el país directa e indirectamente, dado a la carencia de instituciones y recursos humanos que atiendan oportunamente e integralmente a la diversidad.