bachelorThesis
Use of pragmatic competences to strength oral communicative abilities in level A2
Fecha
2023-03Autor
Ruiz Pesantes, Jorge Alberto
Pincay Quiroz, Adriana Michelle
Institución
Resumen
The purpose of this research is the creation of a didactic guide, using pragmatic skills to create activities that develop communication skills. The present study was applied to tenth grade students of Basic General Education of the "Juan Montalvo Fiscal Educational Unit" It was carried out based on a mixed method approach. Consequently, data was collected using research techniques and instruments such as surveys and interviews. The results obtained from the surveys were the difficulties that students face with oral communication skills, the lack of interest and the anxiety they have when practicing oral communication activities. From the interviews, it was verified that, according to the strategies and procedures of the English teacher, there were students who needed to improve their communication skills. Therefore, these results reaffirm the need to improve oral production. That is why it is essential to develop appropriate teaching materials so that students can improve their oral communication skills. The elaboration of a didactic guide based on pragmatic activities that promote social communication skills so that the student produces simple but important communication skills. It was proposed to support both educators and students. On the one hand, encourage students to participate in oral social activities that improve their communication skills. On the other hand, teachers can benefit from its use as a teaching tool. In this way, the teaching-learning process of those who make up the educational environment is improved. El propósito de esta investigación es la creación de una guía didáctica, utilizando las competencias pragmáticas para crear actividades que desarrollen las habilidades comunicativas. El presente estudio se aplicó a estudiantes de décimo grado de Educación General Básica de la "Unidad Educativa Fiscal Juan Montalvo" Se realizó con base en un enfoque de método mixto. En consecuencia, se recolectaron datos utilizando técnicas e instrumentos de investigación como encuestas y entrevistas. Los resultados obtenidos de las encuestas fueron las dificultades que enfrentan los estudiantes con las habilidades comunicativas orales, la ausencia de interés y la ansiedad que tienen al practicar actividades comunicativas orales. A partir de las entrevistas, se comprobó que, de acuerdo con las estrategias y procedimientos del profesor de inglés, había alumnos que necesitaban mejorar sus habilidades comunicativas. Por lo tanto, estos resultados reafirman la necesidad de mejorar la producción oral. Es por ello que resulta imprescindible la elaboración de materiales didácticos adecuados para que los alumnos puedan mejorar sus habilidades comunicativas orales. La elaboración de una guía didáctica basada en actividades de pragmática que fomenten las habilidades comunicativas sociales para que el alumno produzca habilidades comunicativas sencillas pero importantes. Se propuso apoyar tanto a los educadores como a los alumnos. Por un lado, animar a los alumnos a participar en actividades sociales orales que mejoren sus habilidades comunicativas. Por otro lado, los profesores pueden beneficiarse de su uso como herramienta de enseñanza. De este modo, se mejora el proceso de enseñanza-aprendizaje de los que componen el entorno educativo.