masterThesis
Plan de marketing operativo en la dulcería tradicional los Almendros agencia Rocafuerte
Autor
Figueroa Delgado, Jairo Francisco
Resumen
The purpose of this research was to propose an operational marketing plan that contributes to increase the sales and positioning in new areas of the traditional Los Almendros candy store in the city of Rocafuerte. For data collection and subsequent analysis, use different techniques including: interview, survey, competitive profile matrix, SWOT analysis and Porter's 5 forces analysis, being very useful in determining the plan marketing that best suits the needs of the candy store. The results shown not only the internal factors of the candy store situation, among which stand out: good geographical location, satisfactory attention, quality in products and services, little business advertising, etc.; but also the external factors like the economic, social, political situation, among others. The analysis allowed identifying the main competitors of the candy store and making a comparison. With all this feedback, the information was obtained that served as the basis for proposing the respective operational objectives, strategies, corresponding action plan and strategic direction necessary for implementation. Subsequently, the operational objectives, the strategies and the corresponding action plan will also be raised, including advertising campaigns in the media and social networks, finally the action plan will be concluded, it is the guide to prioritize the most important activities to meet the objectives and goals. El presente trabajo investigativo tuvo como finalidad proponer un plan de marketing operativo, que contribuya al crecimiento de las ventas y a la ampliación en nuevos mercados de la dulcería tradicional Los Almendros del cantón Rocafuerte. Para la recopilación de datos y el posterior análisis de los mismos, se utilizaron diferentes técnicas entre las que destacan: entrevista, encuesta, matriz de perfil competitivo, análisis FODA y análisis de las 5 fuerzas de Porter, siendo de mucha utilidad para determinar el plan de marketing que más se ajusta a las necesidades de la dulcería. A través de los resultados, se logró evidenciar los factores internos y externos de la dulcería entre los que destacan: buena ubicación geográfica, atención satisfactoria, calidad en productos y servicios, poca publicidad del negocio, etc.; mientras que entre los factores externos se pudo conocer, los económicos, sociales, políticos, entre otros. Con toda esta retroalimentación se obtuvo la información que sirvió como base para proponer los respectivos objetivos operativos, las estrategias, el plan de acción correspondiente y el direccionamiento estratégico necesario para la puesta en marcha. Finalmente se concluye que el plan de acción toma en cuenta la mezcla de marketing, adicionalmente hace énfasis a la idea de implementar TIC´s para mejorar la publicidad y métodos de venta dentro de la dulcería.