bachelorThesis
Graphic organizers as a didactic tool to increase reading comprehension among first year students of bachillerato, at Adolfo Valarezo high school in loja city, during the academic period 2014-2015
Autor
Jimenez Abad, Lucia Marlene
Institución
Resumen
The purpose of this research work was to increase the English reading comprehension through the use of graphic organizers. The scientific, descriptive, analytical-synthetic and the statistical methods were used to develop every part of the work. Tests and questionnaires were applied to thirty-six students at the beginning and at the end of the intervention as instruments to collect information about students’ limitation and the improvement of reading comprehension. The data were presented and organized in tables and graphs, after it was analyzed and interpreted, that allowed to draw conclusions and formulate the most pertinent recommendations. The main results obtained showed that students overcome their reading comprehension significantly in three aspects: inference, literal comprehension, and evaluation. The main conclusion was that graphic organizers as a didactic tool stimulated students to be engage and active during the development of the class, allowing them to move from the lower level to the higher level of reading comprehension. El propósito de este trabajo de investigación fue incrementar la comprensión de lectura en inglés a través del uso de organizadores gráficos. Los métodos científico, descriptivo, analítico y estadístico fueron utilizados para desarrollar cada parte del trabajo. Pruebas y cuestionarios fueron aplicados a treinta y seis estudiantes al inicio y al final de la intervención para obtener información sobre las limitaciones y mejoramiento en la comprensión lectora de los estudiantes. La información fue presentada y organizada en tablas y gráficos, luego fue analizada e interpretada, lo que permitió llegar a las conclusiones y formular las recomendaciones más pertinentes. Los principales resultados obtenidos mostraron que los estudiantes superaron de manera significativa su comprensión lectora en tres aspectos: inferir, comprensión literal y evaluación. La conclusión principal fue que los organizadores gráficos como estrategia estimularon a los estudiantes involucrados manteniéndolos activos durante el desarrollo de la clase, permitiéndoles moverse de un bajo nivel a un alto nivel de comprensión lectora.