info:eu-repo/semantics/article
Inventory management. Case study Photoclub Flash, Hicacos Commercial Division
Planificación del Sistema de Inventarios. Caso de Estudio Photoclub Flash, División Comercial Hicacos
Registro en:
10.29019/eyn.v14i1.1092
Autor
Sánchez-Suárez, Yasniel
Trujillo-García, Leydis
Marqués-León, Maylín
Pancorbo-Sandoval, José Armando
Institución
Resumen
The objective of this article is to plan the inventory system at Photoclub Flash, Commercial Division Hicacos, Varadero. The methods and techniques used are the bibliographic review, direct observation and brainstorming; in addition, methodologies resulting from the work of the national and international scientific community are used, such as the application of the ABC Method, supported by computer tools such as Microsoft Office Excel, EndNote X7 and the FC and ITS modules of WinQSB, which provide a scientific basis for the research. Among the main results include inventory planning, a description and representation of the process, prioritization of products (main product, cartons, etc.), and the products are prioritized (main product ink cartridge), the demand for ink cartridge (2 129.5 ml) is forecast and the company's order lead time is reduced to two days. Therefore, it can be concluded that the ink cartridge is one of the most important products for the company, since it is the most demanded product for the realization of the photographic process. Adequate planning of its inventory would require ordering every 13 days, with a total cost of maintaining units in inventory of 42.90 cuban pesos and purchase equivalent to 1 192.52 cuban pesos. El objetivo del presente artículo es planificar el sistema de inventario en el Photoclub Flash, División Comercial Hicacos, Varadero. Los métodos y técnicas utilizadas son la revisión bibliográfica, observación directa y tormenta de ideas; además se emplean metodologías resultantes del trabajo de la comunidad científica nacional e internacional, como la aplicación de Método ABC, apoyados en herramientas informáticas como Microsoft Office Excel 2010, EndNote X7 y los módulos FC e ITS del WinQSB, que permiten dar un basamento científico a la investigación. Entre los principales resultados se encuentra la planificación de los inventarios, se describe y representa el proceso, se priorizan los productos (producto principal cartucho de tinta), se pronostica la demanda de cartucho de tinta (2129.5ml) y se reduce el plazo de solicitud de pedidos de la empresa a 2 días. Por lo que se puede concluir que el cartucho de tinta es uno de los productos de mayor importancia para la entidad, al ser el más demandado para la realización del proceso de fotografía. Una adecuada planificación de su inventario plantea pedir cada 13 días, con un costo total de mantener unidades en inventario de 42.90 pesos cubanos y de compra equivalente a 1192.52 pesos cubanos.